[Treatment of localized renal cell carcinoma]

Urologie. 2024 Feb;63(2):176-183. doi: 10.1007/s00120-023-02272-5. Epub 2024 Jan 19.
[Article in German]

Abstract

Background: Both partial nephrectomy (pNx) and total nephrectomy (TNx) are the mainstay of the surgical treatment of renal cell carcinoma. In smaller masses, ablative treatment as well as surveillance are possible options.

Objective: The aim of this article is to provide a closer look at the surgical methods, active surveillance and ablative options as well as the current evidence to support their use.

Material and methods: This study is based on a selective literature review regarding pNx and TNx for renal cell carcinoma using the PubMed database and the review of current European and American guidelines on surgical treatment and conservative options for renal cell carcinoma.

Results: The choice of surgical method depends on the intrarenal tumor configuration as well as patient comorbidities. While pNx is used for smaller localized masses TNx is usually performed in larger more complex tumors. Both methods can be performed using a minimally invasive (laparoscopic or robotically assisted) or an open approach. In patients with severe comorbidities or a limited life expectancy, local ablative treatment options as well as surveillance strategies are suitable strategies.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die partielle (pNx) bzw. die Tumornephrektomie (TNx) stellen den Goldstandard in der Therapie des lokalisierten Nierenzellkarzinoms (NZK) dar. Bei kleineren Tumoren können zudem ablative Therapieverfahren bzw. eine Überwachung zur Anwendung kommen. ZIEL: Im vorliegenden Artikel sollen die Operationsmethoden, die aktive Überwachung sowie die Ablation des lokalisierten NZK beleuchtet und die Datenlage zur Selektion des geeigneten Verfahrens dargelegt werden.

Material und methoden: Die vorliegende Arbeit basiert auf einer selektiven Literaturrecherche in der Datenbank PubMed zum Thema partielle und totale Nephrektomie, aktive Überwachung und ablative Therapieoptionen beim Nierenzellkarzinom sowie auf einer Auswertung der aktuellen europäischen und US-amerikanischen Leitlinien.

Ergebnisse: Die Komorbiditäten der Patienten bestimmen neben der Konfiguration des Nierentumors die Wahl des operativen Verfahrens. Während die pNx bei lokal begrenzten Tumoren von geringerer Größe Anwendung findet, ist die TNx zumeist bei größeren und komplexeren Tumoren die Methode der Wahl. Die Operationsverfahren können dabei minimal-invasiv (laparoskopisch bzw. roboterassistiert) bzw. offen chirurgisch durchgeführt werden. Bei Patienten mit Komorbiditäten und verkürzter Lebenserwartung können auch lokal ablative Verfahren oder Überwachungsstrategien zum Einsatz kommen, sollte das perioperative Risiko zu hoch sein.

Keywords: Ablative therapy; Neoplasia of the kidney; Nephrectomy; Renal cell carcinoma; Therapy strategy.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Carcinoma, Renal Cell* / surgery
  • Cryosurgery* / methods
  • Humans
  • Kidney Neoplasms* / surgery
  • Laparoscopy*
  • Nephrectomy / methods