[Nonunions after intertrochanteric and subtrochanteric femoral fractures]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2024 May;127(5):356-363. doi: 10.1007/s00113-023-01402-0. Epub 2024 Jan 15.
[Article in German]

Abstract

Introduction: The overall frequency of proximal femoral fractures means that we are repeatedly confronted with failed healing and implant failure, despite a relatively low nonunion rate especially in intertrochanteric fractures (< 5%). The aim of this paper is to present our approach to treating these nonunions of the proximal femur and discuss the treatment results.

Material and methods: Between 2009 and 2023, patients with nonunion of the proximal femur were retrospectively identified and analyzed. Age, gender, time to revision, the Weber-Cech classification of pseudarthrosis and radiographic imaging before and after revision were analyzed.

Results: A total of 66 patients were analyzed. The mean age was 58 years (range 25-88 years). The overall healing rate was 88% with a mean consolidation time of 8 months (range 2-29 months). The main osteosynthesis procedures were plate osteosynthesis (n = 45, of which 44 were blade plates), and nail replacement (n = 12). Other procedures included augmentative plate osteosyntheses (n = 4), isolated cancellous bone graft (n = 2), nail dynamization (n = 2), and the use of a dynamic hip screw (n = 1).

Discussion: The analysis of our treatment data as well as the current literature, revealed a trend towards intramedullary revision procedures. Implants that can be used to correct the CCD angle, such as the blade plate, remain a predictable option to achieve correction, especially in nonunions with an increased degree of varus. Particularly in the subtrochanteric region, fractures can also be treated in a targeted manner by a combination of mechanical and biological methods with a reamed nail change to a larger caliber implant.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Die allgemeine Häufigkeit von proximalen Femurfrakturen bedingt, dass trotz eher niedriger Pseudarthrosenrate, insbesondere bei den pertrochantären Frakturen, immer wieder Fehlheilungen und Implantatversagen auftreten. Mit dieser Arbeit wollen wir daher unser Vorgehen und die Behandlungsergebnisse bei per- und subtrochantären Femurpseudarthrosen vorstellen.

Material und methoden: Für die Zeiträume 2009–2017 und 2021–2023 wurden retrospektiv Patient:innen mit Pseudarthrosen des proximalen Femurs in unserem Krankenhaus-Informationssystem identifiziert und analysiert. Von diesen wurden das Alter, Geschlecht, der Zeitraum bis zur Durchbauung, die Klassifikation der Pseudarthrose nach Weber und Czech sowie das radiologische Bild vor und nach der Revision erfasst.

Ergebnisse: Insgesamt konnten 66 Patient:innen analysiert werden. Das durchschnittliche Alter betrug 58 Jahre (Range 25 bis 88 Jahre). Die Durchbauungsrate des Gesamtkollektivs betrug 88 % mit einer mittleren Konsolidierungszeit von 8 Monaten (Range 2 bis 29 Monate). Als Osteosyntheseverfahren wurden im Wesentlichen Plattenosteosynthesen (n = 45, davon 44 Klingenplatten) sowie Nagelwechsel (n = 12) durchgeführt. Andere Verfahren waren additive Plattenosteosynthesen (n = 4), reine Spongiosaplastiken (n = 2), die Dynamisierung (n = 2) und der Einsatz einer DHS (n = 1). Insbesondere im aktuellen Beobachtungszeitrum zeigte sich ein Trend hin zu mehr Nagelosteosynthesen wie auch kombinierten Verfahren aus Nagel und additiver Platte.

Diskussion: Die Analyse der eigenen Behandlungsdaten zeigt einen leichten Trend hin zur Nagelosteosynthese mit und ohne additive Platte. Grundsätzlich sind aber Verfahren, über die eine Korrektur des CCD-Winkels erfolgen kann, wie die Klingenplatte, gerade bei Pseudarthrosen mit erhöhtem Grad der Varisierung bezüglich des Korrekturerfolgs zuverlässig. Im subtrochantären Bereich können Frakturen kombiniert, mechanisch und biologisch mit einem aufgebohrten Nagelwechsel hin zu einem kaliberstärkeren Implantat behandelt werden.

Keywords: Augmentative plating; Blade plate; Cancellous autograft; Exchange nailing; Fracture healing.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Bone Plates
  • Female
  • Femoral Fractures / diagnostic imaging
  • Femoral Fractures / surgery
  • Fracture Fixation, Internal* / methods
  • Fractures, Ununited* / diagnostic imaging
  • Fractures, Ununited* / surgery
  • Hip Fractures* / diagnostic imaging
  • Hip Fractures* / surgery
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Reoperation
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome