[Lichen sclerosus in clinically relevant phimosis: incidence, risk factors, and association with squamous cell carcinoma of the penis]

Urologie. 2024 May;63(5):469-473. doi: 10.1007/s00120-023-02271-6. Epub 2024 Jan 5.
[Article in German]

Abstract

Background: Lichen sclerosus et atrophicus (LSA) is a chronic inflammatory skin disease. It is frequently diagnosed following circumcision. Diabetes mellitus (DM) is a known risk factor in men. Malignant pathology is more common in patients with LSA. Data on LSA in men are very limited.

Objective: This study investigated the incidence of LSA in men who had undergone circumcision. Risk factors and likelihood of malignancy were captured.

Materials and methods: Data of 215 patients were retrospectively analyzed. As potential risk factors, age, body mass index (BMI), DM, coronary heart disease (CHD) and arterial hypertension were identified. Data were analyzed and displayed graphically as spike histograms. Logistic regression was applied. Age and BMI were transformed using cubic spline function.

Results: Mean age of patients was 37 years (± 22 years). Mean BMI was 26.4. In all, 24% of the patients had a BMI > 30. Of the patients, 11% had DM, 5.1% had CHD, and 19% had arterial hypertension. Pathology revealed LSA in 47% of patients. Malignant disease was apparent in 3.3% of patients (2.7% without concomitant LSA, 4% with concomitant LSA). Age (55 vs 20 years, odds ratio [OR]: 3.210 [1.421, 7.251]) was a significant risk factor for LSA. BMI (30 vs 22 kg/m2, OR 1.059 [0.614, 1.828]) and DM (OR: 0.42 [0.148, 1.192]) elevated the risk for LSA.

Conclusion: We saw high rates of LSA in patients had undergone circumcision. Higher age represents a significant risk factor. In 3.3%, final pathology revealed squamous cell carcinoma of the penis. Therefore, pathologic work-up of circumcision specimen is mandatory.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Lichen sclerosus et atrophicus (LSA) ist eine entzündliche Erkrankung der Haut. Häufig wird ein LSA nach Zirkumzision histologisch diagnostiziert. Diabetes mellitus (DM) wird als Risikofaktor für LSA bei Männern betrachtet. Maligne Hautveränderungen treten bei Patienten mit LSA gehäuft auf. Die Datenlage zum LSA bei Männern ist sehr begrenzt.

Ziel der arbeit: Diese Studie untersucht die Inzidenz von LSA bei Männern, die sich einer Zirkumzision unterzogen haben. Risikofaktoren und die Wahrscheinlichkeit einer malignen Entartung wurden erfasst.

Material und methoden: Daten von 215 Patienten wurden retrospektiv ausgewertet. Als mögliche Risikofaktoren wurden Alter, Body Mass Index (BMI), DM, koronare Herzkrankheit (KHK) und arterielle Hypertonie erfasst. Daten wurden deskriptiv ausgewertet und in Form von Spike-Histogrammen grafisch dargestellt. Ein logistisches Regressionsmodell wurde verwendet. Alter und BMI wurden mit eingeschränkter kubischer Spline-Funktion transformiert.

Ergebnisse: Das Alter der Patienten lag bei 37 (± 22) Jahren. Der durchschnittliche BMI lag bei 26,4 kg/m2. Insgesamt zeigte sich bei 24 % der Patienten ein BMI von > 30. Es hatten 11 % der Patienten einen DM, 5,1 % eine KHK und 19 % eine arterielle Hypertonie. Die histologische Bestätigung eines LSA zeigte sich bei 47 % der Patienten. Maligne Veränderungen wurden bei 3,3 % der Patienten beobachtet (2,7 % ohne gleichzeitige LSA, 4 % mit LSA). Alter (55 gegenüber 20 Jahre, Odds Ratio: 3,210 [1,421, 7,251]) stellt einen signifikanten Risikofaktor für LSA dar. BMI (30 gegenüber 22 kg/m2, Odds Ratio: 1,059 [0,614, 1,828]) und DM (Odds Ratio: 0,42 [0,148, 1,192]) erhöhen das Risiko für LSA.

Schlussfolgerung: Es zeigen sich hohe Raten von LSA bei Patienten, die einer Zirkumzision unterzogen wurden. Erhöhtes Alter ist ein signifikanter Risikofaktor. Es wiesen 3,3 % der Patienten ein Plattenepithelkarzinom des Penis auf. Daher ist eine histologische Analyse der Zirkumzisionsgewebeproben stets erforderlich.

Keywords: BXO; Circumcision; Epidemiology; Pathology; Penile cancer.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Carcinoma, Squamous Cell* / epidemiology
  • Carcinoma, Squamous Cell* / pathology
  • Circumcision, Male*
  • Comorbidity
  • Humans
  • Incidence
  • Lichen Sclerosus et Atrophicus* / epidemiology
  • Lichen Sclerosus et Atrophicus* / pathology
  • Male
  • Middle Aged
  • Penile Neoplasms* / epidemiology
  • Penile Neoplasms* / pathology
  • Phimosis* / epidemiology
  • Phimosis* / etiology
  • Phimosis* / pathology
  • Retrospective Studies
  • Risk Factors
  • Young Adult