[Immunotherapy against gliomas]

Nervenarzt. 2024 Feb;95(2):111-116. doi: 10.1007/s00115-023-01590-5. Epub 2024 Jan 2.
[Article in German]

Abstract

Background: Gliomas represent the most frequent malignant primary brain tumors in adults. Despite multimodal treatment concepts involving surgery, irradiation and chemotherapy, the prognosis remains poor and they are incurable. Recent insights into the interactions between the immune system and the central nervous system as well as breakthroughs in the results of other cancer types have led to the fact that various immunotherapeutic approaches against gliomas have also been investigated and in some cases specifically developed.

Objective: This article provides an overview of the current status of different immunotherapeutic concepts against gliomas, highlighting the advantages, disadvantages, and challenges. Additionally, it provides an overview of currently ongoing immunotherapeutic clinical trials in Germany and neighboring countries.

Results: Previous randomized studies on antibodies against programmed cell death protein 1 (anti-PD1) immune checkpoint inhibition, viral treatment and peptide vaccination targeting the variant III of the epidermal growth factor receptor (EGFRvIII) in glioblastomas were negative with respect to survival benefits. Conversely, other immunotherapeutic approaches, such as multivalent or driver mutation-based vaccinations, cytokine-based therapy and cell therapy, demonstrated a robust scientific foundation, with at least early studies showing promising safety and pharmacodynamic effects on the tumors.

Discussion: Currently, immunotherapies against gliomas should only be applied within the framework of well-designed clinical studies. There are still many knowledge gaps regarding the mechanisms of action and resistance of various immunotherapies. Accompanying translational research is essential to address these gaps and develop more effective therapies.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Gliome sind die häufigsten bösartigen primären Hirntumoren bei Erwachsenen. Trotz multimodaler Therapiekonzepte aus Chirurgie, Bestrahlung und Chemotherapie bleibt ihre Prognose schlecht und sie sind nicht heilbar. Neue Erkenntnisse über die Interaktionen zwischen Immunsystem und zentralem Nervensystem sowie bahnbrechende Ergebnisse bei anderen Krebserkrankungen haben dazu geführt, dass verschiedene immuntherapeutische Ansätze auch gegen Gliome untersucht und teilweise spezifisch entwickelt werden.

Ziel der arbeit: Dieser Artikel bietet einen Überblick über den aktuellen Stand verschiedener immuntherapeutischer Konzepte gegen Gliome, einschließlich Vor- und Nachteilen sowie Herausforderungen. Zudem gibt er eine Übersicht über aktuell laufende Immuntherapiestudien in Deutschland und den Nachbarländern.

Ergebnisse: Bisherige randomisierte Studien zu anti-PD1-Immun-Checkpoint-Inhibition, Virustherapie sowie zur Peptidvakzinierung gegen die Variante III des epidermalen Wachstumsfaktors (EGFRvIII) beim Glioblastom waren negativ bez. eines Überlebensvorteils. Andere immuntherapeutische Ansätze wie multiepitop- oder treibermutationsbasierte Vakzinierungen, zytokinbasierte Therapien und Zelltherapien haben eine gute wissenschaftliche Grundlage und zumindest frühe Studien zur Sicherheit und pharmakodynamischen Wirkung am Tumor sind vielversprechend.

Diskussion: Immuntherapien gegen Gliome sollten derzeit nur im Rahmen von Studien angewendet werden. Es bestehen noch viele Wissenslücken hinsichtlich der Wirk- und Resistenzmechanismen verschiedener Immuntherapien. Begleitende translationale Forschung ist entscheidend, um diese Lücken zu schließen und effektivere Therapien zu entwickeln.

Keywords: Brain tumor vaccines; Cell therapy; Cytokines; Immune checkpoint inhibitors; Viral treatment.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Adult
  • Brain Neoplasms*
  • Cancer Vaccines* / therapeutic use
  • Glioma*
  • Humans
  • Immunotherapy
  • Vaccines, Subunit / therapeutic use

Substances

  • Cancer Vaccines
  • Vaccines, Subunit