Efficacy of Mirror Therapy in Patients with Phantom Pain after Amputation of a Lower Limb: A Systematic Literature Review

Z Orthop Unfall. 2023 Nov 15. doi: 10.1055/a-2188-3565. Online ahead of print.
[Article in English, German]

Abstract

Up to 80% of patients after amputation are affected by phantom limb pain. This may be due to various mechanisms of cortical reorganisation. Non-surgical treatment of the neuropathic phantom limb pain involves mirror therapy. Thereby, the use of a mirror should induce the illusion that the extremity has been preserved. This illusion should initiate processes to restore the original organisation of the somatosensory and motor cortex and thus to reduce pain. Evidence of mirror therapy to treat lower extremity phantom limb pain is rare. Therefore, the aim of this systematic review is to qualitatively analyse the efficacy of mirror therapy for treatment of phantom limb pain in adult patients after unilateral amputations of the lower extremity.The databases Medline (PubMed), Physiotherapy Evidence Database (PEDro), Cochrane Library (Central), and OPENGREY were systematically searched until 26th November 2020, followed by continued searches in these databases to provide a review of updated literature. Study selection, data extraction, and risk of bias evaluation (Risk of Bias Tool [RoB]) of included studies were conducted by two reviewers independently. The primary outcome was pain intensity, and secondary outcomes were pain frequency, pain duration, activities of daily life (ADL), and quality of life. The methodology of this review follows the recommendations of Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA) and the Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions.The search revealed 234 articles. Four articles were included in the analysis. A reduction in pain intensity due to mirror therapy was reported in all studies, however, in only 2 studies there were significant differences between mirror therapy and the comparison after 4 weeks of treatment (p < 0.001; p < 0.05). This significant difference was maintained after 3 and 6 months follow-up in one of those studies (p < 0.001). The outcomes pain frequency, pain duration, and ADL were decreased after 4 and 10 weeks of mirror therapy compared to comparison, but with no statistical significance (p > 0.05). After 6 months, there was a significant improvement in the duration of pain and in ADL after mirror therapy compared with the control group (p < 0.05). Differences in the results quality of life between the intervention group and comparison were observed in 2 studies.Mirror therapy of high frequency and duration is an effective intervention to reduce phantom limb pain in patients after unilateral lower extremity amputation. The superiority of mirror therapy to other interventions cannot be concluded, as the evidence was of low quality.

Bis zu 80% der Patienten nach Amputation sind von Phantomschmerzen betroffen, für deren Entstehung Mechanismen der kortikalen Reorganisation diskutiert werden. Zu den nicht operativen Behandlungsverfahren dieser neuropathischen Schmerzen im Bereich des fehlenden Körpergliedes zählt die Spiegeltherapie. Dabei soll durch Verwendung eines Spiegels beim Patienten die Illusion einer noch vorhandenen Extremität erzeugt werden. Diese Illusion soll Prozesse zur Wiederherstellung der ursprünglichen Organisationsstruktur des somatosensorischen und motorischen Kortex anregen und so eine Schmerzreduktion erzielen. Ziel dieses systematischen Reviews ist, die Wirksamkeit der Spiegeltherapie zur Behandlung von Phantomschmerzen bei erwachsenen Patienten nach unilateralen Amputationen der unteren Extremität qualitativ zu analysieren.Die Datenbanken Medline (PubMed), Physiotherapy Evidence Database (PEDro), Cochrane Library (Central) und OPENGREY werden systematisch bis zum 26. November 2020 durchsucht, gefolgt von fortlaufenden Suchen in diesen Datenbanken, um eine Übersicht von aktualisierter Literatur zu gewährleisten. Die Studienauswahl, die Datenextraktion sowie die Bewertung des Verzerrungspotenzials (Risk of Bias Tool [RoB]) der inkludierten Studien erfolgt durch 2 Gutachter unabhängig voneinander. Primärer Endpunkt ist die Schmerzintensität, sekundäre Endpunkte sind die Schmerzhäufigkeit, die Schmerzdauer, die Aktivitäten des täglichen Lebens (ADL) sowie die Lebensqualität. Die Methodik des Reviews folgt den Empfehlungen der „Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA)“ sowie dem „Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions“.Von 234 identifizierten Artikeln werden 4 randomisierte kontrollierte Studien eingeschlossen. In allen Studien wird von einer Abnahme der Schmerzintensität durch die Spiegeltherapie berichtet, jedoch bestehen in nur 2 Studien signifikante Unterschiede zwischen der Spiegeltherapie und der Vergleichsintervention nach 4 Wochen (p < 0,001; p < 0,05). Dieser signifikante Unterschied hat in einer dieser Studien noch 3 und 6 Monate nach Ende der Therapie Bestand (p < 0,001). Die Outcomes Schmerzhäufigkeit, Schmerzdauer sowie ADL sind in einer Studie nach 4 und 10 Wochen Spiegeltherapie geringer als in der Vergleichsgruppe, jedoch ohne statistische Signifikanz (p > 0,05). Nach 6 Monaten besteht hier hinsichtlich Schmerzdauer und ADL ein signifikanter Unterschied zugunsten der Spiegeltherapie (p < 0,05). Zwei Studien kommen bez. des Unterschieds der Lebensqualität zwischen Interventionsgruppe und Vergleichsgruppe zu teils unterschiedlichen Resultaten.Die Spiegeltherapie ist bei hoher Therapiefrequenz und Therapiedauer eine wirksame und nachhaltige Maßnahme zur Verringerung der Phantomschmerzen bei Patienten nach unilateralen Amputationen der unteren Extremität. Eine Überlegenheit der Spiegeltherapie gegenüber den anderen Interventionen kann jedoch aufgrund qualitativ zu schwacher Evidenz nicht geschlussfolgert werden.