[Metastatic castration-resistant prostate cancer-emerging trends in therapy]

Urologie. 2023 Dec;62(12):1289-1294. doi: 10.1007/s00120-023-02223-0. Epub 2023 Nov 13.
[Article in German]

Abstract

Background: An increasing understanding of the cellular processes involved in growth, metastasis and development of resistance enable the development of new treatment strategies for advanced prostate cancer.

Objectives: Using selected examples, the aim of this report is to present current developments to the reader and to give an outlook on possible upcoming changes in the treatment of advanced prostate cancer.

Materials and methods: Narrative report based on expert consensus, supported by a literature search in PubMed (MEDLINE) and the abstract databases of the American Society of Clinical Oncology (ASCO) and European Society of Medical Oncology (ESMO). Examples were selected to illustrate current developments without claiming completeness.

Results: The androgen receptor (AR) signal transduction pathway remains a focus of scientific interest. Androgen synthesis inhibitors and AR degraders are promising new approaches to overcome resistance mediated by AR mutations or splice variants. Inhibition of key switch sites of alternative signaling pathways such as AKT or CDK4/6 provide additional treatment options, including combinational strategies through a tight linkage with the AR signaling pathway. A better understanding of tumor microenvironment and immune response is required for novel immunotherapeutic strategies using bispecific T‑cell engagers (BiTEs) and chimeric antigen receptor (CAR) T cells.

Conclusion: New treatment strategies give hope that we will be able to intervene even more effectively in the course of disease of advanced prostate cancer in the future. However, a major challenge, especially for the implementation of targeted treatment approaches, is likely to be the heterogeneity of tumor progression not only inter- but also intrapersonally.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Ein zunehmendes Verständnis für die zellulären Vorgänge bei Wachstum, Metastasierung und Resistenzentwicklung ermöglichen die Entwicklung neuer Behandlungsstrategien für das fortgeschrittene Prostatakarzinom.

Ziel der arbeit: Anhand ausgewählter Beispiele sollen dem Leser aktuelle Entwicklungen dargelegt und ein Ausblick auf einen möglichen bevorstehenden Wandel in der Therapie des fortgeschrittenen Prostatakarzinoms gegeben werden.

Material und methoden: Narrativer Bericht basierend auf einem Expertenkonsens, unterstützt von einer Literaturrecherche in PubMed (MEDLINE) und den Abstract-Datenbanken von American Society of Clinical Oncology (ASCO) und European Society for Medical Oncology (ESMO). Ausgewählt wurden Beispiele zur Illustration der aktuellen Entwicklungen ohne den Anspruch auf Vollständigkeit.

Ergebnisse: Der Androgenrezeptor (AR)-Signaltransduktionsweg ist unverändert im Zentrum des wissenschaftlichen Interesses. Androgensyntheseinhibitoren und AR-Degrader sind neue vielversprechende Ansätze, um durch Mutationen oder Splicevarianten vermittelte Resistenzen zu überwinden. Die Hemmung zentraler Schaltstellen alternativer Signalwege wie AKT oder CDK4/6 (Cyclin-abhängige Kinasen) ermöglichen zusätzliche Behandlungsoptionen, auch als Kombinationsstrategien durch eine enge Vernetzung mit dem AR-Signalweg. Ein besseres Verständnis von Tumormikromilieu und Immunantwort ist Voraussetzung für neue immuntherapeutische Strategien mit bispezifischen T‑Zell-Engagern (BiTE) und chimären Antigenrezeptor (CAR)-T-Zellen.

Schlussfolgerung: Die neuen Behandlungsstrategien lassen hoffen, dass wir künftig noch effektiver in den Krankheitsverlauf des fortgeschrittenen Prostatakarzinoms eingreifen können. Eine große Herausforderung, insbesondere für die Umsetzung der zielgerichteten Therapieansätze, dürfte allerdings die Heterogenität des Tumorgeschehens nicht nur inter- sondern auch intrapersonell darstellen.

Keywords: AKT inhibitors; Androgen receptor; CDK4/6 inhibitors; Resistance development; Signaling pathway inhibitors.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Male
  • Mutation
  • Prostatic Neoplasms, Castration-Resistant* / genetics
  • Signal Transduction
  • Tumor Microenvironment