[Kidney diseases in type 2 diabetes mellitus : Overview and implementation of guidelines, position papers and practical recommendations for diagnostics and monitoring]

Inn Med (Heidelb). 2023 Dec;64(12):1211-1217. doi: 10.1007/s00108-023-01610-1. Epub 2023 Nov 13.
[Article in German]

Abstract

Background: National and international medical societies have published guidelines and recommendations pertaining to the diagnostics and monitoring of chronic kidney disease in patients with type 2 diabetes mellitus. Consistency and implementation in daily clinical practice are rarely reported.

Objective: This article provides an overview on recommendations as a reflection of the global state of the art and assesses the implementation in daily practice in Germany, which was collected via a representative questionnaire.

Material and methods: The current guidelines were compared with respect to the consistency of parameters, frequency of testing and recommendations for nephrological referrals. The results were then compared with the survey responses to estimate the level of their implementation in daily practice in Germany.

Results: According to the recommendations the estimated glomerular filtration rate (eGFR) and the urine albumin to creatinine ratio (UACR) should be tested at least once per year in all patients with type 2 diabetes. In cases of more severe kidney impairment (above Kidney Disease:Improving Global Outcomes, KDIGO, stage 3b with eGFR < 45 ml/min/1,73 m2) or albuminuria (from stage A2), more frequent measurements and nephrological referrals are recommended; however, different threshold values and frequencies are recommended. The responses from the questionnaires indicate that eGFR is tested annually in 96.5% of all cases and albuminuria is tested in 77.2% of cases. An eGRF triggered referral to a nephrologist is implemented by 19.6% of all nonnephrological practitioners, albuminuria triggered referrals are implemented in the majority of cases.

Conclusion: Measurement of eGFR is the established standard in Germany. Potential improvement was found in albumin measurement, the frequency of testing and the time point for nephrological consultation. All guidelines emphasize the benefits of interdisciplinary cooperation.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet.

Ziel der arbeit: Diese Arbeit bietet einen Überblick über die Empfehlungen als Ausdruck des globalen Wissensstands und eruiert deren Umsetzung im deutschen Praxisalltag. Dazu wurde eine repräsentative Befragung erhoben.

Material und methoden: Aktuelle Leitlinien wurden in Bezug auf Kongruenz der folgenden Aspekte verglichen: diagnostische Parameter, Testfrequenz und Empfehlungen zur nephrologischen Mitbetreuung. Die Ergebnisse wurden im nächsten Schritt mit den Antworten aus der Befragung verglichen. So war es möglich, die Umsetzung im deutschen Praxisalltag einzuschätzen.

Ergebnisse: Laut Empfehlungen sollten die geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR) und das Albumin-Kreatinin-Verhältnis im Urin mindestens 1‑mal pro Jahr bei allen Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 bestimmt werden. Bei höhergradiger Niereninsuffizienz (ab Kidney-Disease:Improving-Global-Outcomes[KDIGO]-Stadium 3b mit eGFR < 45 ml/min/1,73 m2) bzw. Albuminurie (ab Stadium A2) sind eine häufigere Bestimmung sowie die nephrologische Mitbetreuung empfehlenswert; hier werden jedoch unterschiedliche Schwellenwerte und Frequenzen empfohlen. In der Auswertung der Fragebögen wurde die jährliche Bestimmung der eGFR in 96,5 % aller Fragebögen positiv beantwortet, die Bestimmung der Albuminurie in 77,2 %. Eine eGFR-getriggerte nephrologische Mitbetreuung wird von 19,6 % der nichtnephrologischen Praxen umgesetzt; die Albuminurie-getriggerte Mitbetreuung erfolgt in der Mehrzahl der Fälle.

Schlussfolgerungen: Die Messung der eGFR ist als Standard in Deutschland etabliert. Verbesserungspotenzial ergibt sich bei Albuminuriemessung, Häufigkeit der Testung und Zeitpunkt der nephrologischen Konsultation. Die interdisziplinäre Zusammenarbeit wird von allen Leitlinien betont.

Keywords: Albuminuria; Glomerular filtration rate, estimated; Referral/nephrology; Renal insufficiency; Urine albumin to creatinine ratio.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Albumins
  • Albuminuria / diagnosis
  • Diabetes Mellitus, Type 2* / diagnosis
  • Humans
  • Kidney Function Tests
  • Renal Insufficiency, Chronic* / diagnosis

Substances

  • Albumins