[Vaskuläre Dyspnoe: Pulmonale Hypertonie]

Ther Umsch. 2023 Aug;80(6):272-278.
[Article in German]

Abstract

Pulmonary hypertension (PH) is defined by a mean pulmonary artery pressure > 20 mmHg [1] [2]. Echocardiography is used to screen for pulmonary hypertension, but right heart catheterization is required to confirm the diagnosis. Right heart catheterization is used to measure hemodynamic parameters such as pulmonary arterial pressures and pulmonary artery wedge pressure (PAWP), which normally corresponds to the left ventricular end-diastolic pressure. In addition, cardiac output (CO) is measured using the direct Fick method or thermodilution. The pulmonary vascular resistance (PVR) can be derived from these values. Precapillary PH is defined by PAWP ≤15 mmHg and PVR >2 WU (wood units), postcapillary PH is defined by increased PAWP > 15 mmHg with PVR 2 WU due to passive backflow [3]. However, there are also combined pre- and post-capillary PH with a PAWP > 15 mmHg and elevated PVR > 2 WU. Supportive therapies for all forms of PH include diuretics, supplemental oxygen in case of hypoxemia, gentle exercise under specialized supervision, and anticoagulants for some forms. Specific drug or interventional therapies are available only for pulmonary vascular disease subgroups pulmonary arterial hypertension (group 1) and chronic thromboembolic PH (CTEPH, group 4), while for PH due to heart and lung diseases (groups 2 and 3) as well as mixed forms the therapy of the underlying disease is of major importance. Drug therapy for pulmonary vascular diseases includes endothelin receptor antagonists, phosphodiesterase-5 inhibitors and prostanoids. CTEPH requires clarification regarding surgical pulmonary endarterectomy or interventional balloon angioplasty [4]. Since the diagnosis and therapy of PH is very complex, it must be carried out in an experienced center.

Titel: Vaskuläre Dyspnoe: Pulmonale Hypertonie.

Einleitung: Pulmonale Hypertonie ist definiert durch einen pulmonalarteriellen Mitteldruck > 20 mmHg [1] [2]. Zum Screening einer pulmonalen Hypertonie ist die Echokardiographie geeignet, für die Diagnosestellung braucht es jedoch eine Rechtsherzkatheteruntersuchung. Dabei werden folgende hämodynamische Parameter gemessen: die pulmonal-arteriellen Druckwerte, der pulmonal-arterielle Verschlussdruck (Wedge-Druck oder PAWP), welcher im Normalfall dem linksventrikulären enddiastolischen Druck entspricht, der Herzminutenvolumen (cardiac output, CO) mittels direkter Fick Methode oder Thermodilution. Aus diesen Werten kann dann der pulmonalvaskuläre Wiederstand (PVR) berechnet werden. Die präkapilläre PH ist definiert durch einen PAWP ≤15 mmHg und einen PVR >2 WU (wood units), die postkapilläre PH ist definiert durch einen erhöhten PAWP >15 mmHg bei PVR 2 WU aufgrund des passiven Rückstaus [3]. Es gibt auch kombinierte prä- und postkapilläre Formen der PH bei einem PAWP >15 mmHg und erhöhtem PVR >2 WU. Supportive Therapien bei allen Formen der PH sind Diuretika, zusätzlicher Sauerstoff im Falle einer Hypoxämie, vorsichtiges körperliches Training unter spezialisierten Aufsicht, und Antikoagulantien bei gewissen Formen. Spezifische medikamentöse oder interventionelle Therapien stehen nur für pulmonal-vaskuläre Krankheiten der Untergruppen pulmonal-arterielle Hypertonie (Gruppe 1) und chronisch thromboembolische PH (CTEPH, Gruppe 4) zur Verfügung, während bei PH aufgrund von Herz- und Lungenkrankheiten (Gruppe 2 und 3) sowie Mischformen die Therapie der Grundkrankheit im Vordergrund steht. Die medikamentöse Therapie der pulmonal-vaskulären Krankheiten umfasst Endothelin-Rezeptor-Antagonisten, Phosphodiesterase-5 Hemmer und Prostanoide, eine CTEPH muss bezüglich der Durchführung einer chirurgischen pulmonalen Endarterektomie oder interventionellen Ballonangioplastie abgeklärt werden [4]. Da die Diagnose und Therapie der PH sehr komplex ist, muss diese an einem Zentrum mit entsprechender Erfahrung erfolgen.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Cardiac Catheterization
  • Cardiac Output
  • Humans
  • Hypertension, Pulmonary* / diagnosis
  • Hypertension, Pulmonary* / etiology
  • Hypertension, Pulmonary* / therapy
  • Pulmonary Wedge Pressure
  • Vascular Resistance