[Revascularisation of Asymptomatic Carotid Stenosis - Reasonable or Obsolete?]

Praxis (Bern 1994). 2023 Sep;112(11):545-553.
[Article in German]

Abstract

Recommendations for surgical versus conservative treatment of asymptomatic carotid stenosis (ACS) are based on prospective randomized trials, some of which were performed several decades ago. However, during this time, "best medical treatment" (BMT) for conservative therapy of arteriosclerotic patients has evolved significantly. Because of the associated risk reduction of ACS, surgical therapy is increasingly being questioned. By identifying clinical and morphological risk parameters, subgroups could be identified that might, however, benefit from invasive therapy. Consequently, multidisciplinary therapy decision-making requires an increasingly patient-individualized approach.

Titel: Revaskularisierung der asymptomatischen Carotisstenose – sinnvoll oder obsolet?

Einleitung: Die Empfehlungen zur operativen im Vergleich zur konservativen Therapie der asymptomatischen Carotisstenose (ACS) basieren auf prospektiv randomisierten Studien, die teilweise vor mehreren Jahrzehnten durchgeführt wurden. Seitdem hat sich das «best medical treatment» (BMT) für die konservative Therapie arteriosklerotischer Patientinnen und Patienten jedoch relevant weiterentwickelt. Aufgrund der damit verbundenen Risikoreduktion für neurologische Komplikationen bei Vorliegen einer ACS wird die operative Therapie zunehmend in Frage gestellt. Durch die Identifikation von klinischen und bildmorphologischen Risikoparametern konnten Subgruppen identifiziert werden, die jedoch weiterhin von einer invasiven Therapie vermehrt profitieren könnten. Die multidisziplinäre Therapieentscheidung bedarf folglich einer zunehmend patientenindividualisierten Herangehensweise. Schlüsselwörter: Asymptomatische Carotisstenose, Carotis-Endarterektomie, Carotis-Stenting, bestmögliche medizinische Therapie.

Titre: Revascularisation de la sténose carotidienne asymptomatique – utile ou obsolète?

Introduction: Les recommandations concernant le traitement chirurgical par rapport au traitement conservateur de la sténose carotidienne asymptomatique (SCA) resposent sur des essais prospectifs randomisés, dont certains ont été réalisés il y a plusieurs décennies. Cependant, pendant ce temps, le «Best medical treatment» (BMT) pour le traitement conservateur des patients artériosclérotiques a considérablement évolué. En raison de la réduction du risque de SCA qui y est associé, la thérapie chirurgicale est de plus en plus remise en question. En identifiant les paramètres de risque cliniques et morphologiques, il est possible d‘identifier des sous-groupes qui pourraient toutefois bénéficier d‘une thérapie invasive. Par conséquent, la prise de décision thérapeutique multidisciplinaire nécessite une approche de plus en plus individualisée pour chaque patient. Mots-clés: Sténose carotidienne asymptomatique, endartériectomie carotidienne, stenting carotidien, meilleur traitement médicalpossible.

Keywords: Asymptomatic carotid stenosis; best medical therapy; carotid endarterectomy; carotid stenting.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Asymptomatic Diseases
  • Carotid Stenosis* / diagnostic imaging
  • Carotid Stenosis* / surgery
  • Endarterectomy, Carotid* / adverse effects
  • Humans
  • Prospective Studies
  • Risk Factors
  • Risk Reduction Behavior
  • Stents / adverse effects
  • Stroke* / etiology
  • Treatment Outcome