[Vitreous body in the treatment of exudative age-related macular degeneration : The medium is the message]

Ophthalmologie. 2023 Oct;120(10):999-1003. doi: 10.1007/s00347-023-01940-3. Epub 2023 Oct 11.
[Article in German]

Abstract

Background: Intravitreal anti-vascular endothelial growth factor (VEGF) is the standard treatment for exudative age-related macular degeneration (AMD). The constitution of the vitreomacular interface varies greatly in cases of attached (with or without traction) or detached vitreous body, which can impact the effectiveness of the anti-VEGF treatment.

Objective: Based on the current literature this article displays the current state of the science on whether the constitution of the vitreous body has an effect on the anti-VEGF treatment.

Material and methods: The published data extracted from current trials and post hoc analyses concerning this topic are presented and put into the clinical context.

Results: The presence of a vitreomacular adhesion reduces the efficacy of anti-VEGF treatment of exudative AMD. Posterior vitreous body detachment represents a positive prognostic factor concerning the efficacy of anti-VEGF treatment but not necessarily the prognosis for visual acuity.

Conclusion: Patients with attached vitreous body need a more intensive treatment monitoring compared to patients with detached vitreous body. Therefore, in eyes with initial posterior vitreous body detachment receiving a treat and extend regimen, the interval between anti-VEGF injections can be extended to 4 instead of 2 weeks without endangering the success of treatment.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Anti-VEGF(„vascular endothelial growth factor“)-Therapie ist die Standardtherapie zur Behandlung der exsudativen altersabhängigen Makuladegeneration (AMD). Bei anliegendem (mit oder ohne Traktion) oder abgehobenem Glaskörper besteht eine stark unterschiedliche Beschaffenheit des vitreomakulären Interface. Dies kann Auswirkungen auf die Effektivität der Anti-VEGF-Therapie haben.

Ziel der arbeit: Es erfolgt die Darstellung des aktuellen Stands der Wissenschaft, ob und inwiefern die Beschaffenheit des Glaskörpers einen Einfluss auf die Anti-VEGF-Therapie hat.

Material und methoden: Die zu diesem Thema publizierten Daten aus klinischen Studien werden aufgeführt und in den klinischen Kontext gesetzt.

Ergebnisse: Das Vorliegen einer vitreomakulären Adhäsion reduziert die Effektivität der Anti-VEGF-Therapie. Bezogen auf die Effektivität, aber nicht unbedingt auf die Visusprognose stellt die hintere Glaskörperabhebung einen prognostisch günstigen Faktor dar.

Diskussion: Patienten mit anliegendem Glaskörper benötigen ggf. eine intensivere Therapieüberwachung als Patienten mit einem abgehobenen Glaskörper. Deshalb kann bei Anwendung eines Treat-and-Extend-Schemas eine Intervallverlängerung bei Patienten mit initial abgehobenen Glaskörper ggf. schneller vorgenommen werden (4 anstatt 2 Wochen), ohne den Erfolg der Anti-VEGF-Therapie zu gefährden.

Keywords: Anti-VEGF; Posterior vitreous body detachment; Treatment monitoring; Vitreomacular interface; Vitreomacular traction.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Macular Degeneration* / drug therapy
  • Retinal Diseases*
  • Vascular Endothelial Growth Factor A / therapeutic use
  • Vitreous Body
  • Vitreous Detachment*

Substances

  • Vascular Endothelial Growth Factor A