[Evaluation of satisfaction with and relief vs. workload by a general practitioner-centered dementia care project: early information and support in dementia (FIDEM) in Göttingen, Germany]

Nervenarzt. 2023 Nov;94(11):1034-1042. doi: 10.1007/s00115-023-01557-6. Epub 2023 Oct 5.
[Article in German]

Abstract

Background: Early information and support in dementia (FIDEM) is a cross-sectoral, general practitioner-centered network model for the improvement of community-based care of people with dementia and their caregivers by systematically assigning them to non-physician healthcare providers.

Objective: To describe the implementation of FIDEM in Göttingen, Germany and to exploratorily evaluate satisfaction and relief vs. additional workload.

Material and methods: FIDEM was established in Göttingen in 2017. Community-based and district-based networks consisted of medical (general practitioners) and non-medical cooperation partners (occupational therapists, care counselling, other non-medical care providers) and were instructed to efficiently share information. During biannual network meetings from August 2017 to October 2019, a self-developed questionnaire for quality management and evaluation of the aspects of the project described above was filled out by participants attending the meetings.

Results: Consecutive recruitment resulted in 7 networks by October 2019, with participation of 29 general practitioners and 46 non-medical care providers, serving as cooperation partners. Quantitative evaluation of 80 FIDEM cooperation partners revealed high satisfaction ratings with all aspects of the model (M from 7.22 to 7.87 out of possible "10"), with partially higher ratings on the part of primary care physicians. Furthermore, all participants reported a reduction in workload due to participation, which was significantly higher for primary care physicians across all scales (all p-values < 0.001).

Conclusion: FIDEM has been implemented in Göttingen beyond a funded pilot project phase. High satisfaction ratings and considerable relief in workload suggest the continuation of FIDEM along with a full evaluation and, provided positive results, its consolidation of and transfer to other regions in Germany.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: FIDEM (Frühe Informationen und Hilfen bei Demenz) ist ein sektorenübergreifendes, hausarztzentriertes Netzwerkmodell zur nachhaltigen Verbesserung der ambulanten Versorgungssituation von Demenzbetroffenen und ihren Angehörigen durch gezielte und aufsuchende Vermittlung an nichtärztliche Versorger.

Ziel der arbeit: Beschreibung der Implementierung von FIDEM in Göttingen und explorative Evaluation des Projekts hinsichtlich Zufriedenheit sowie Be‑/Entlastung der teilnehmenden Kooperationspartner (TN).

Material und methoden: FIDEM wurde 2017 in Göttingen etabliert. Quartiersbezogene Netzwerke bestanden aus hausärztlichen und nichtärztlichen Kooperationspartnern (Ergotherapeuten, Pflegeberatungsstellen, Anbieter zur Unterstützung im Alltag, ambulante Pflege, Selbsthilfe). TN wurden zum FIDEM-Vermittlungspfad geschult. Im Rahmen halbjährlicher Netzwerktreffen wurde die Evaluation des Versorgungsmodells zu o. g. Aspekten mit einem selbst entwickelten Fragebogen im Zeitraum 08/2017 bis 10/2019 durchgeführt.

Ergebnisse: In sieben Netzwerken nahmen bis Oktober 2019 29 Hausarztpraxen und 46 nichtärztliche Kooperationseinrichtungen teil. In die Evaluation wurden n = 80 Personen (n = 22 TN aus Hausarztpraxen, n = 58 nichtärztliche TN) einbezogen. Es ergaben sich hohe Zufriedenheitswerte auf allen Skalen (M von 7,22–7,87 bei einem möglichen Maximalwert von „10“), teils höher ausgeprägt bei den TN aus Hausarztpraxen. Alle Berufsgruppen gaben eine generelle Entlastung durch die Teilnahme an, diese war bei den Hausarztpraxen signifikant stärker ausgeprägt (alle p-Werte < 0,001).

Diskussion: FIDEM konnte außerhalb einer geförderten Modellprojektphase in Göttingen implementiert werden. Hohe Zufriedenheit und die Angabe von Entlastung sprechen für eine Fortführung mit einer vollumfänglichen Evaluation und – unter der Voraussetzung positiver Ergebnisse – für eine Verstetigung des Versorgungsmodells und einen Transfer in weitere Landkreise in Deutschland.

Keywords: Caregivers; Healthcare research; Networking; Outpatient care; Psychosocial interventions.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Dementia* / diagnosis
  • Dementia* / therapy
  • General Practitioners*
  • Germany
  • Humans
  • Personal Satisfaction
  • Pilot Projects
  • Workload