[Evaluation of the Charlson Comorbidity Index as a prognostic tool for assessing the severity of hand infections]

Handchir Mikrochir Plast Chir. 2023 Sep;55(5):358-363. doi: 10.1055/a-2108-8874. Epub 2023 Sep 21.
[Article in German]

Abstract

Background: The Charlson Comorbidity Index (CCI) is used for the prognostic analysis of comorbidities. Comorbidities, especially diabetes mellitus, are a decisive factor for the development and course of hand infections. This study aimed to determine the CCI in patients with hand infections in order to examine how comorbidities influence the course and severity of hand infections.

Material and methods: Ninety patients with hand infections requiring surgery but without previous antibiotic treatment were studied prospectively. The respective CCI was determined on admission to hospital. A total score of zero points was defined as "low", a score of one to three as "medium" and a score of four to nine points as a "high" index. Age, CRP level, duration of inpatient stay and the number of performed surgeries were documented and statistically evaluated.

Results: The median CCI was 0,5 points with a range of 0-9 points. The most common comorbidity was diabetes mellitus without end-organ damage, followed by heart failure and chronic lung disease. Patients with a low total score (median 51 years) were significantly younger than those with a medium score (median 60 years; p=0,018) or a high score (median 66,5 years; p=0,018). In addition, patients with a low or medium score had a shorter hospital stay (median 6 vs. 11,5 days; plow=0,003; pmean=0,005), required fewer surgeries (median 1 vs. 3 surgeries; plow=0,002; pmean=0,003) and had a lower CRP level (median 8,3 mg/l vs. 7,1 mg/l vs. 86,25 mg/l; plow=pmean=0,001) than those with a high index. A significant positive correlation was found between the CCI and patient age (Spearman's ρ=0,367; p<0,001) as well as the length of hospital stay (Spearman's ρ=0,261; p=0,013), the number of surgeries (Spearman's ρ=0,219; p=0,038) and the CRP level (Spearman's ρ=0,212; p=0,045).

Conclusions: The CCI is an appropriate questionnaire for the prognostic assessment of the course and severity of hand infections, particularly with regard to the length of hospital stay, the number of surgeries and the CRP level.

Hintergrund: Zur prognostischen Analyse von Komorbiditäten wird der Charlson Komorbiditätsindex (CCI) genutzt. Komorbiditäten, insbesondere der Diabetes mellitus, sind ein entscheidender Einflussfaktor für das Entstehen und den Verlauf von Infektionen der Hand. Ziel der vorliegenden Studie war es, den CCI bei Patienten mit Handinfektionen zu ermitteln, um zu prüfen, wie Komorbiditäten den Verlauf und die Schwere von Handinfektionen beeinflussen.

Material und methoden: Neunzig Patienten mit operationsbedürftigen Handinfektionen, jedoch ohne antibiotische Vorbehandlung, wurden prospektiv untersucht. Der jeweilige CCI wurde bei stationärer Aufnahme bestimmt. Eine Gesamtpunktzahl von null Punkten wurde als „niedriger“, ein bis drei als „mittlerer“ und vier bis neun Punkte als „hoher“ Index definiert. Das Alter, der CRP-Wert, sowie die Dauer des stationären Aufenthaltes und die Anzahl der durchgeführten Operationen wurden dokumentiert und statistisch ausgewertet.

Ergebnisse: Der Median des CCI lag bei 0,5 Punkten bei einer Spannweite von 0–9 Punkten. Die häufigste Komorbidität war ein Diabetes mellitus ohne Endorganschäden, gefolgt von der Herzinsuffizienz und chronischen Lungenerkrankungen. Patienten mit einem niedrigen Gesamtpunktwert (Median 51 Jahre) waren signifikant jünger als die mit einem mittleren (Median 60 Jahre; p=0,018) oder hohem Wert (Median 66,5 Jahre; p=0,018). Außerdem hatten die Probanden mit einem niedrigen oder mittleren Score einen kürzeren stationären Aufenthalt (Median 6 vs. 11,5 Tage; pniedrig=0,003; pmittel=0,005), benötigten weniger Operationen (Median 1 vs. 3 Operationen; pniedrig=0,002; pmittel=0,003) und hatten einen niedrigeren CRP-Wert (Median 8,3 mg/l vs. 7,1 mg/l vs. 86,25 mg/l; pniedrig=pmittel=0,001) als die mit einem hohen Index. Der CCI korrelierte signifikant positiv mit dem Alter der Probanden (Spearmans ρ=0,367; p<0,001), sowie der Dauer des stationären Aufenthaltes (Spearmans ρ=0,261; p=0,013), der Anzahl der Operationen (Spearmans ρ=0,219; p=0,038) und dem CRP-Wert (Spearmans ρ=0,212; p=0,045).

Schlussfolgerungen: Der CCI ist ein geeignetes Hilfsmittel zur prognostischen Einschätzung des Verlaufes und der Schwere von Handinfektionen, insbesondere in Hinblick auf die Dauer des stationären Aufenthaltes, der Anzahl der Operationen und die Höhe des CRP-Wertes.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Hand*
  • Humans
  • Length of Stay
  • Prognosis
  • Upper Extremity*