[Value of PET imaging in head and neck cancer]

HNO. 2023 Oct;71(10):681-692. doi: 10.1007/s00106-023-01354-2. Epub 2023 Sep 13.
[Article in German]

Abstract

The combination of positron-emission tomography (PET) with cross-sectional imaging in particular is becoming increasingly important in the diagnosis of head and neck tumors because, in addition to pure anatomy, the metabolic activity of tissue can be visualized and assessed. The combination of PET and computed tomography (CT) is already an established procedure in head and neck tumor patients in some indications, e.g., for primary tumor detection in cancer of unknown primary (CUP) syndrome or also after completed primary radio(chemo)therapy for evaluation of response, especially also with regard to nodal status. In some cases, salvage neck dissection can thus be avoided in the case of PET-negative findings. In the context of primary diagnosis, PET/CT imaging can be used primarily to evaluate distant metastasis. According to current guidelines, PET-based imaging is not (yet) of value in determining the local extent at initial diagnosis. A challenge is the still limited reimbursement by health insurance companies, which currently allow only certain indications, and the still lack of nationwide coverage.

Die Kombination aus Positronenemissionstomographie (PET) und Computertomographie (CT) ist bei Kopf-Hals-Tumorpatienten in einigen Indikationen bereits ein etabliertes Verfahren, z. B. zur Primariusdetektion bei Cancer-of-Unknown-Primary(CUP)-Syndrom oder auch nach primärer Radio(chemo)therapie zur Evaluation des Therapieansprechens, insbesondere auch hinsichtlich des Nodalstatus. In manchen Fällen kann bei PET-negativem Befund so eine Salvage-Neck-Dissection vermieden werden. Im Rahmen der Primärdiagnostik bei bekanntem Primarius kann die PET-CT-Bildgebung v. a. zur Evaluation einer Fernmetastasierung eingesetzt werden. In der lokalen Ausdehnungsbestimmung bei Erstdiagnose hat die PET-basierte Bildgebung gemäß aktuellen Leitlinien (noch) keinen Stellenwert. Eine Herausforderung ist aktuell die noch eingeschränkte Kostenerstattung durch die Krankenkassen, welche sich auf bestimmte Indikationen beschränkt, und die noch fehlende flächendeckende Versorgung.

Keywords: Computed tomography; Follow-up care; Magnetic resonance imaging; Neck dissection; Positron-emission tomography.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Fluorodeoxyglucose F18
  • Head and Neck Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Humans
  • Positron Emission Tomography Computed Tomography* / methods
  • Positron-Emission Tomography
  • Radiopharmaceuticals
  • Sensitivity and Specificity

Substances

  • Fluorodeoxyglucose F18
  • Radiopharmaceuticals