[Pemphigoid diseases in older adults]

Dermatologie (Heidelb). 2023 Sep;74(9):687-695. doi: 10.1007/s00105-023-05209-3. Epub 2023 Aug 18.
[Article in German]

Abstract

Pemphigoid diseases are a group of bullous autoimmune diseases characterized by autoantibodies against structural proteins of the dermal-epidermal junction. With a steadily growing aging population, pemphigoid diseases are emerging as a significant medical challenge, because they occur primarily in older individuals. The by far most common disease is bullous pemphigoid, which is clinically characterized by tense blisters, erosions, erythema or urticarial plaques, while severe pruritus is the leading subjective symptom. Mucous membrane pemphigoid predominantly affects surface-close mucous membranes with painful erosions and blisters as well as frequently scarring usually in the mouth, nose, and eyes. Anti-p200 pemphigoid clinically resembles bullous pemphigoid but is much less common. Diagnosis of these diseases involves the combination of clinical evaluation, lesional histopathology, direct immunofluorescence microscopy of a perilesional biopsy and serology. Topical and systemic corticosteroids are the mainstay of pemphigoid diseases treatment. Depending on the severity of the disease, various potentially corticosteroid-sparing therapies, such as dapsone, doxycycline, methotrexate, azathioprine and mycophenolate may be used. In severe courses, treatment with rituximab, cyclophosphamide, intravenous immunoglobulins or immunoadsorption are second- or third-line treatment options. Patients are best managed in centers experience with the management of pemphigoid diseases. Updated national and international guidelines for the diagnosis and treatment of bullous pemphigoid and mucous membrane pemphigoid have recently been published.

Pemphigoiderkrankungen sind eine Gruppe von blasenbildenden Autoimmundermatosen mit Bildung von Autoantikörpern gegen Strukturproteine der dermoepidermalen Junktionszone. Mit einer zunehmend alternden Bevölkerung gewinnen die Pemphigoiderkrankungen an Bedeutung, da sie v. a. bei älteren Personen auftreten. Die mit Abstand häufigste Erkrankung ist das bullöse Pemphigoid, das sich klinisch durch pralle Blasen, Erosionen, Erytheme, urtikarielle Plaques sowie starken Pruritus auszeichnet. Beim Schleimhautpemphigoid kommt es an den oberflächennahen Schleimhäuten, meist von Mund, Nase und Augen, zu schmerzhaften Erosionen und Blasen sowie Vernarbungen. Das Anti-p200-Pemphigoid ähnelt klinisch dem bullösen Pemphigoid, ist jedoch deutlich seltener. Für die Diagnosestellung ist neben der Klinik eine entsprechende Diagnostik mit Histopathologie, direkter Immunfluoreszenz einer periläsionalen Biopsie und Serologie entscheidend. Je nach Schweregrad der Erkrankung werden neben topischen und systemischen Kortikosteroiden verschiedene potenziell Kortikosteroid-sparende Therapien eingesetzt. Hierzu zählen v. a. Dapson, Doxycyclin, Methotrexat, Azathioprin und Mycophenolat. Bei schweren Verläufen kann eine Therapie mit Rituximab, Cyclophosphamid, intravenösen Immunglobulinen oder Immunadsorption in Erwägung gezogen werden. Die Behandlung sollte in entsprechend spezialisierten Zentren durchgeführt werden. Für das bullöse Pemphigoid und das Schleimhautpemphigoid stehen mittlerweile nationale (AWMF [Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.]) und internationale Leitlinien zur Verfügung.

Keywords: Anti-p200 pemphigoid; Autoantibodies; Bullous pemphigoid; Immunofluorescence; Mucous membrane pemphigoid.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Aged
  • Autoimmune Diseases*
  • Blister
  • Humans
  • Immunosuppressive Agents
  • Pemphigoid, Benign Mucous Membrane* / diagnosis
  • Pemphigoid, Bullous* / diagnosis

Substances

  • Immunosuppressive Agents