[Extended preoperative speech audiometric diagnostics for cochlear implant treatment]

HNO. 2023 Dec;71(12):779-786. doi: 10.1007/s00106-023-01344-4. Epub 2023 Aug 15.
[Article in German]

Abstract

Background: For severe hearing loss and even profound deafness, cochlear implants (CIs) have become the treatment of choice. For establishment of the CI indication, the preoperative Freiburger monosyllabic word recognition (EV) at 65 dB SPL in free field with a hearing aid (EVHG65) and the maximal understanding (mEV) without a hearing aid with headphones results are important. The goal of this retrospective study was to analyse the correlation of word recognition with a hearing aid at 80 dB SPL (EVHG80) and mEV. This represents an extension to measuring EVHG65 compared to mEV and to pure-tone audiometry (4FPTA).

Methods: In this study, word recognition with and without a hearing aid was retrospectively analysed for 661 ears. Inclusion criterium was CI implantation at a later date.

Results: During preoperative CI diagnostics, an mEV of 0% was found in 334 ears. The EVHG65 for 485 ears and the EVHG80 for 335 ears were also 0%. The EV with hearing aid was found to worsen with increasing 4FPTA at both sound pressure levels, although this effect was smaller at 80 dB SPL than at 65 dB SPL. Including only ears with mEV > 0 % (N = 260 ears), a stronger correlation between EVHG80 and mEV with a difference of (-4.0 ± 16.4%) in comparison to EVHG65 and mEV with a difference of (-18.3 ± 16.7%) is seen. This shows a significant difference between mEV and EVHG80 compared to mEV and EVHG65.

Conclusion: At a sound pressure level of 65 dB SPL, EV with hearing aid often does not show the accordance with mEV specified by hearing aid and CI guidelines. The EVHG80 correlates better with mEV than EVHG65. For clinical diagnosis it is rational to measure speech discrimination with hearing aid at levels higher than 65 dB SPL.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bei einer hochgradigen, bis an Taubheit grenzenden Schallempfindungsschwerhörigkeit ist das Cochleaimplantat (CI) die Therapie der Wahl. Für die Indikationsstellung zur Cochleaimplantation sind das präoperativ gemessene Freiburger Einsilberverstehen (EV) bei 65 dB SPL mit Hörgerät (HG) im Freifeld (EVHG65) und das maximale Einsilberverstehen ohne HG mit Kopfhörern (mEV) von entscheidender Bedeutung. Ziel dieser retrospektiven Studie war die Analyse des Zusammenhangs zwischen EV mit dem HG bei 80 dB SPL (EVHG80) und dem mEV. Dies ist eine Ergänzung zur Bestimmung des EVHG65 im Vergleich zum mEV und zum Reintonaudiogramm (4FPTA).

Material und methodik: Im Rahmen dieser Studie wurde das EV mit und ohne HG bei 661 Ohren retrospektiv analysiert. Einschlusskriterium war die spätere Implantation mit einem CI.

Ergebnisse: Im Rahmen der präoperativen CI-Diagnostik ergibt sich ein mEV von 0 % bei 334 Ohren. Ebenso lag das EVHG65 bei 485 Ohren bzw. das EVHG80 bei 335 Ohren bei 0 %. Das EV mit HG verschlechterte sich mit zunehmendem 4FPTA für beide Prüfpegel, wobei der Effekt bei 80 dB SPL weniger stark ausgeprägt war als bei 65 dB SPL. Werden nur Ohren betrachtet, welche präoperativ ein mEV > 0 % hatten (n = 260), zeigt sich eine stärkere Übereinstimmung zwischen dem EVHG80 und dem mEV mit einer Differenz von (−4,0 ± 16,4 %) im Vergleich zum EVHG65 und dem mEV mit einer Differenz von (−18,3 ± 16,7 %). Es zeigt sich ein signifikanter Unterschied zwischen dem mEV und dem EVHG80 im Vergleich zum mEV und dem EVHG65.

Schlussfolgerung: Das EV mit HG zeigt bei einem Sprachpegel von 65 dB SPL oftmals nicht die nach Hilfsmittelrichtlinie und CI-Leitlinie geforderte Annäherung des EV an das mEV. Das EVHG80 zeigt eine bessere Deckung mit dem mEV als das EVHG65. Es ist in der klinischen Diagnostik sinnvoll, das Sprachverstehen mit HG ergänzend oberhalb von 65 dB SPL zu untersuchen.

Keywords: CI guideline; Freiburg monosyllablic test; Hearing aid; Preoperative measurements; Word recognition.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Cochlear Implantation* / methods
  • Cochlear Implants*
  • Hearing Aids*
  • Retrospective Studies
  • Speech
  • Speech Perception*