[Surgical management of burn injury patients : Comments on the guidelines on treatment of thermal injuries in adults]

Chirurgie (Heidelb). 2023 Nov;94(11):968-978. doi: 10.1007/s00104-023-01922-w. Epub 2023 Aug 3.
[Article in German]

Abstract

The treatment of burn injury patients is a unique challenge for clinicians. The extent of thermal injuries ranges from very small burns to life-threatening burn injuries. Insufficient treatment can result in a substantial impairment in the quality of life. In order to avoid such sequelae a targeted treatment must be carried out. A precise diagnosis determines the necessary treatment. Superficial second-degree burns (2a) not involving the face, hand or joints with a total body surface area smaller than 10% can usually be treated with modern wound dressings in an outpatient setting. Deep second-degree burns (2b) are an indication for debridement. In addition to the classical surgical procedures with tangential excision, enzymatic debridement can also be employed. Similarly, indeterminate burns (2a/2b) are also considered to be an indication for enzymatic debridement. Third-degree burns are treated with early debridement and skin grafting. These patients can also benefit from special dermal replacement procedures for an improvement of the functional and esthetic results. Due to the long-term visible sequelae of burns, aftercare of these patients is indicated.

Die Behandlung brandverletzter Patienten stellt eine herausfordernde Tätigkeit dar. Das Ausmaß der thermischen Verletzung reicht von kleinsten Verbrennungen bis zu lebensbedrohlichen Brandverletzungen. Eine unzureichende Behandlung kann eine erhebliche Einschränkung der Lebensqualität nach sich ziehen. Zur Vermeidung solcher Folgen muss eine zielgerichtete Behandlung erfolgen. Die Diagnosestellung gibt die Behandlung vor. Oberflächlich zweitgradige Verbrennungen (2a) mit einer Fläche kleiner als 10 % Körperoberfläche (KOF), die weder Gesicht, Hände oder gelenkübergreifend sind, können in der Regel mit modernen Wundauflagen ambulant behandelt werden. Tief zweitgradige Wunden (2b) stellen eine Indikation zum Débridement dar. Neben dem klassischen chirurgischen Verfahren mit tangentialer Exzision, wird hierfür auch das enzymatische Débridement eingesetzt. Auch nicht klar zuzuordnende Wunden (2a/2b) stellen eine Indikation für das enzymatische Débridement dar. Die drittgradige Verbrennung bedarf nach dem zeitnahen Débridement einer Hautransplantation. Zudem können für diese Patienten spezielle Hautersatzverfahren zur Verbesserung des funktionellen und ästhetischen Ergebnisses zur Anwendung kommen. Aufgrund der langfristig sichtbaren Folgen einer Verbrennung ist eine Nachsorge dieses Patientengutes indiziert.

Keywords: Burn degree; Burn illness; Emergency management; Enzymatic debridement; Escharotomy.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Burns* / etiology
  • Burns* / surgery
  • Debridement / adverse effects
  • Debridement / methods
  • Humans
  • Outpatients
  • Quality of Life*
  • Skin