[Highlights of the ASCO and ESMO annual meetings 2022: radiotherapy of head and neck cancer]

HNO. 2023 Jul;71(7):446-452. doi: 10.1007/s00106-023-01307-9. Epub 2023 Jun 9.
[Article in German]

Abstract

At the 2022 annual meetings of the American Society of Clinical Oncology (ASCO) and the European Society for Medical Oncology (ESMO), several studies on radiation therapy for head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC) were presented. Among the main topics were new concepts for treatment de-escalation with the goal of reducing side effects. Radiotherapy alone for nasopharyngeal carcinoma with an intermediate-risk profile was found to be noninferior to chemoradiotherapy with cisplatin while improving tolerability. In the phase II DIREKHT trial for adjuvant radiotherapy, individualized deintensification concepts of radiation dose or volume were implemented. Overall, this treatment resulted in excellent levels of locoregional control with a minimal side effects profile. In subgroup analysis, however, an increased locoregional recurrence rate was observed for tumors of the oral cavity. In 2022, as in the previous year, there was a continued focus on the role of immune checkpoint inhibitors in combination with platinum-based chemoradiotherapy in the first-line treatment of locally advanced HNSCC. In the HNSCC-15-132 trial, sequential application of the PD‑1 inhibitor pembrolizumab to chemoradiotherapy was not significantly, but numerically superior to concomitant application. The phase III KEYNOTE-412 trial evaluated the efficacy of concomitant and sequential additive pembrolizumab therapy compared to additive placebo in 804 patients with locally advanced HNSCC. The observed benefit in terms of event-free survival in the pembrolizumab group marginally missed statistical significance, probably due to the particular study design. In addition, new 5‑year overall survival data from the phase II trial of chemoradiotherapy in combination with the inhibitor of apoptosis proteins (IAP) antagonist xevinapant versus placebo were presented. The xevinapant group continued to demonstrate a significant survival advantage and a sustained response to treatment.

Auf den Jahrestagungen der American Society of Clinical Oncology (ASCO) und der European Society for Medical Oncology (ESMO) 2022 wurden verschiedene Studien zur Strahlentherapie von Plattenepithelkarzinomen des Kopf-Hals-Bereichs (HNSCC) vorgestellt. Ein Schwerpunkt waren neue Konzepte zur Therapiedeeskalation mit dem Ziel der Reduzierung von Nebenwirkungen. Die alleinige Radiotherapie des Nasopharynxkarzinoms mit intermediärem Risikoprofil zeigte sich bei besserer Verträglichkeit der Radiochemotherapie mit Cisplatin nicht unterlegen. Bei der Phase II DIREKHT-Studie zur adjuvanten Strahlentherapie wurden individualisierte Deintensivierungskonzepte von Bestrahlungsdosis bzw. -volumen durchgeführt. Insgesamt führte diese Therapie zu einer sehr guten onkologischen Kontrolle bei geringem Nebenwirkungsprofil. In der Subgruppenanalyse wurde im Bereich der Mundhöhle allerdings eine erhöhte lokoregionäre Rezidivrate beobachtet. Wie bereits im Vorjahr stand auch 2022 die Rolle von Immuncheckpointinhibitoren in Kombination mit einer platinbasierten Radiochemotherapie in der Erstlinientherapie des lokal fortgeschrittenen (LA-)HNSCC im Fokus. In der HNSCC-15-132-Studie zeigte sich die sequenzielle Applikation des PD-1-Inhibitors („programmed cell death protein 1“) Pembrolizumab zur Radiochemotherapie der simultanen Anwendung nicht signifikant, aber numerisch überlegen. Die Phase III KEYNOTE-412-Studie untersuchte die Effektivität einer simultanen und sequenziellen additiven Pembrolizumab-Therapie im Vergleich zu einem additiven Placebo anhand von 804 Patient:innen mit LA-HNSCC. Der beobachtete Vorteil bezüglich des ereignisfreien Überlebens in der Pembrolizumab-Gruppe verfehlte auch aufgrund des speziellen Studiendesigns knapp die statistische Signifikanz. Außerdem wurden neue 5‑Jahres-Gesamtüberlebensdaten der Phase II-Studie zur Radiochemotherapie in Kombination mit dem IAP-Antagonisten („inhibitor of apoptosis proteins“) Xevinapant im Vergleich zum Placebo präsentiert. In der Xevinapant-Gruppe zeigte sich ein deutlicher Überlebensvorteil und ein anhaltendes Therapieansprechen.

Keywords: Chemoradiotherapy; HNSCC; Immunotherapy; Radioimmunotherapy; Radiotherapy.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Antineoplastic Agents* / therapeutic use
  • Cisplatin
  • Head and Neck Neoplasms* / drug therapy
  • Head and Neck Neoplasms* / radiotherapy
  • Humans
  • Medical Oncology
  • Neoplasm Recurrence, Local
  • Squamous Cell Carcinoma of Head and Neck / drug therapy

Substances

  • Antineoplastic Agents
  • Cisplatin