[Acute Cough in Adult Patients]

ZFA (Stuttgart). 2022;98(5):169-177. doi: 10.53180/zfa.2022.0169-0177. Epub 2022 May 1.
[Article in German]

Abstract

Background: Acute cough (< 8 weeks) is a frequent complaint in family practice consultations. The most common cause are respiratory infections. The Guideline "Acute and chronic cough" of the German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM) was updated in 2021 and contains recommendations for an evidence-based approach for the management of acute cough in primary care.

Methods: The guideline has been updated in accordance with the findings of a systematic search of the literature for international guidelines and systematic reviews. All recommendations were developed by an interdisciplinary guideline committee and agreed by formal consensus.

Results: History-taking, exclusion of red flags and a physical examination are the basis of diagnostic evaluation. If an acute, uncomplicated bronchitis is likely, no laboratory tests, sputum diagnostics, or chest x-rays should be performed, and antibiotics should not be administered. Evidence based strategies to avoid antibiotic therapy (delayed prescribing, shared decision making, point-of-care-tests) can be used. There is inadequate evidence for the efficacy of antitussive or expectorant drugs against acute cough. The state of the evidence for phytotherapeutic agents is heterogeneous; clinical importance is minimal. COVID-19 should currently be considered in cases of acute respiratory symptoms. If specific symptoms or red flags occur, further diagnoses in the context of acute cough such as community-acquired pneumonia, influenza disease and exacerbations of chronic respiratory diseases (bronchial asthma, COPD) should be taken into consideration.

Conclusions: These evidence-based recommendations are intended to reduce the use of antibiotics to treat colds and acute bronchitis, for which they are not indicated. Further clinical trials of symptomatic treatments for cough should be performed in order to extend the evidence base.

Hintergrund: Akuter Husten (< 8 Wochen) ist ein häufiger Beratungsanlass in der Hausarztpraxis. Überwiegend liegen selbstlimitierende Atemwegsinfekte zugrunde. In der 2021 aktualisierten S3-Leitlinie „akuter und chronischer Husten“ der Deutschen Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM) wurde ein evidenzbasiertes Vorgehen zum Umgang mit akutem Husten erarbeitet.

Methoden: Leitlinienaktualisierung mittels systematischer Literaturrecherche nach internationalen Leitlinien und systematischen Übersichtsarbeiten. Alle Empfehlungen sind interdisziplinär entwickelt und formal konsentiert.

Ergebnisse: Anamnese und körperliche Untersuchung führen überwiegend zur Diagnosestellung. Die akute unkomplizierte Bronchitis wird klinisch diagnostiziert; auf Laboruntersuchungen, Sputumdiagnostik und Thorax-Aufnahmen sollte verzichtet werden. Eine Antibiotikatherapie soll nicht erfolgen, dabei können evidenzbasierte Strategien zur Vermeidung nicht indizierter antibiotischer Therapien (Delayed Prescribing, Shared Decision Making, Point-of-Care-Tests) genutzt werden. Ein akuter Husten im Rahmen eines Atemwegsinfektes klingt auch ohne Therapie ab; für eine medikamentöse Linderung durch Antitussiva und Expektorantien besteht nur geringe Evidenz. Bei Phytotherapeutika ist die Gesamtstudienlage heterogen und die klinische Relevanz unklar. Bei jedem respiratorischen Infekt muss aktuell COVID-19 als Differenzialdiagnose in Betracht gezogen werden. Bei spezifischen Symptomen und Red Flags sind weitere Differenzialdiagnosen wie die ambulant erworbene Pneumonie, die Influenza-Erkrankung und Exazerbationen chronischer Atemwegsinfektionen (Asthma bronchiale, COPD) in Betracht zu ziehen.

Schlussfolgerungen: Die Empfehlungen sollen dazu beitragen, den nicht indizierten Antibiotikaeinsatz bei Erkältungsinfekten mit evidenzbasierten Strategien zu reduzieren. Aufgrund nicht zufriedenstellender Evidenz sind weitere kontrollierte Studien zur antitussiven Therapie erforderlich.

Keywords: acute cough; evidence based medicine; family physician; medical guideline; primary care.

Publication types

  • English Abstract