Guidelines can only give treatment recommendations for defined patient groups if high quality and meaningful evidence is available. However, patients included in clinical trials for the treatment of metastatic and/or locally advanced bladder cancer (mUC) are generally not representative for the spectrum of patients encountered in daily clinical practice. In particular, patients with different systemic pretreatments, variable prestudy responses or variable time to tumor progression are not sufficiently considered in trials and guideline recommendations. Accordingly, recommendations for the treatment of mUC patients with previous perioperative systemic therapy are lacking. To provide some guidance for daily uro-oncological practice despite the limited evidence, we sought to develop expert opinion-based treatment recommendations. These recommendations focus on palliative first-line therapy of mUC. Both perioperative pretreatment with classical cisplatin-based systemic therapy and/or immunotherapy, as well as the time to tumor recurrence have been considered.
Leitlinien können eindeutige Therapieempfehlungen für definierte Patientengruppen immer nur dann aussprechen, wenn qualitativ gute und aussagekräftige Studiendaten für diese vorliegen. Klinische Studien zur Therapie des metastasierten und/oder lokal fortgeschrittenen inoperablen Urothelkarzinom der Harnblase (mUC) bilden in aller Regel jedoch nur einen Teil der Patienten der klinischen Regelversorgung ab. Insbesondere finden Patienten und Patientinnen mit vorangegangenen systemischen Vorbehandlungen, unterschiedlichem Tumoransprechen auf diese Therapien oder auch Zeitintervallen bis zum Tumorrezidiv keine ausreichende Berücksichtigung. Entsprechend liegen trotz Leitlinienempfehlungen Lücken für die Handlungsempfehlung des mUC mit perioperativer systemischer Vorbehandlung vor. Um hier trotz des niedrigen Evidenzgrades eine Orientierungshilfe für die uroonkologische Praxis anzubieten, haben wir versucht, Behandlungsempfehlungen zu formulieren. Diese basieren auf Expertenmeinungen und fokussieren insbesondere auf die palliative Erstlinientherapie des mUC der Harnblase unter Berücksichtigung einer perioperativen Vortherapie mit klassischer Cisplatin-basierter Systemtherapie und/oder Immuntherapie sowie des Zeitintervalls bis zum Tumorrezidiv.
Keywords: Antibody-chemotherapy conjugate; Chemotherapy; Immunotherapy; Perioperative therapy; Sequential therapy; Urothelial carcinoma.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.