Natural Course of Solar and Laser-Associated Retinal and Macular Injuries at a Primary Care Hospital in Switzerland

Klin Monbl Augenheilkd. 2023 Apr;240(4):516-521. doi: 10.1055/a-2021-7724. Epub 2023 Apr 25.

Abstract

Background: Solar and laser-associated retinopathies are rare occurrences. The two retinopathies are both photo-induced but differ in the involved intensity and duration of exposure. The purpose of this study was to evaluate the clinical features and natural course of these two entities, with a focus on the changes in the outer retina over time.

Patients and methods: This retrospective analysis assessed patients with solar or laser maculopathy seen at the Department of Ophthalmology of the University Hospital Zurich in Switzerland over the last 10 years. Visual acuity (VA; Snellen) and optical coherence tomography (OCT) findings were reviewed and analyzed at baseline and last follow-up visit. Areas of damaged outer retina, identified on en face OCT images as hyporeflective areas, were tagged and compared between visits. Descriptive analysis was performed by calculating mean values ± standard deviation (SD). Statistical evaluation was done using the Wilcoxon signed rank test. A p value < 0.05 was considered statistically significant.

Results: Five patients with solar retinopathy and six patients with laser-associated retinopathy were identified. In the solar retinopathy group, mean VA at baseline was 0.80 (SD ± 0.37) and improved to 0.90 (SD ± 0.36). This was not statistically significant (p = 0.066). In the laser-associated retinopathy group, mean VA at baseline was 0.89 (SD ± 0.18) and improved to 1.03 (SD ± 0.09), which was not statistically significant either (p = 0.063). At baseline, in OCT cross-sections, initial changes were observed in the interdigitation, myoid, and ellipsoid zone, as well as the outer nuclear layer and the Henle fiber layer. At follow-up, most cases presented an alteration in the residual ellipsoid zone, with the degree of the aforementioned alterations depending on the size of the initial defect. A decrease of the hyporeflective alterations measured in en face OCT scans was observed in both groups but was only statistically significant in the laser-associated retinopathy group (p = 0.018 versus p = 0.172).

Conclusions: OCT can help to detect and monitor solar and laser-associated retinal injuries. Most injuries are minor, with good functional restitution. Minor changes in the ellipsoid zone often persist, even in cases with full visual recovery.

Hintergrund: Solare und laserassoziierte Retinopathien sind seltene Vorkommnisse. Beide Retinopathien sind fotoinduziert, mit aber sehr unterschiedlicher Expositionsdauer und Intensität. Ziel dieser Studie ist den natürlichen Verlauf dieser zwei Krankheitsbilder zu evaluieren mit speziellem Fokus auf die Alterationen in der äußeren Netzhaut.

Patienten und methoden: Es handelt sich um eine retrospektive Studie, welche Patienten mit solarer oder laserassoziierter Retinopathie an der Augenklinik des Unversitätsspitals Zürich über die letzten zehn Jahre einschließt. Visus (Snellen) und optische Kohärenztomografie-(OCT-)Aufnahmen bei erster und letzter Konsultation wurden überprüft und analysiert.

Ergebnisse: Fünf Patienten mit solarer Retinopathie und sechs Patienten mit laserassoziierter Retinopathie konnten eingeschlossen werden. Bei der Gruppe der solaren Retinopathie stieg der Visus von 0,8 (SD ± 0,37) auf 0,90 (SD ± 0,36) an. Dies war nicht statistisch signifikant (p = 0,066). Bei der Gruppe der laserassoziierten Retinopathie stieg der Visus von 0,89 (SD ± 0,18) auf 1,03 (SD ± 0,09) an, ebenfalls nicht statistisch signifikant (p = 0,063). In der OCT konnten Alterationen in der Interdigitationszone, der ellipsoiden Zone und der äußeren Körnerzellschicht/Henle-Faser-Schicht gesehen werden. Fast alle Fälle zeigten einen persistierenden Defekt in der ellipsoiden Zone und teilweise auch eine Atrophie des retinalen Pigmentepithels. Beide Gruppen zeigten eine Abnahme der Fläche des hyporeflektiven Areals auf Niveau der ellipsoiden Zone in der En-face-OCT, dies war jedoch nur bei der Gruppe der laserassoziierten Retinopathien signifikant (p = 0,018 versus p = 0,172).

Schlussfolgerungen: OCT unterstützt die Diagnostik bei solarer und laserassoziierter Retinopathie, insbesondere bei sehr milden Verletzungen. Bei beiden Krankheitsbilder handelt es sich meist um geringgradige Befunde mit guter Prognose. Auch in Fällen mit kompletter visueller Erholung kann häufig noch eine kleine Alteration in der ellipsoiden Zone persistieren.

MeSH terms

  • Hospitals
  • Humans
  • Primary Health Care
  • Retina* / diagnostic imaging
  • Retinal Degeneration*
  • Retrospective Studies
  • Switzerland / epidemiology
  • Tomography, Optical Coherence / methods