Evaluation of bone density and hand grip strength in the course of drug treatment for osteoporosis : A real-world study

Orthopadie (Heidelb). 2023 Dec;52(12):992-1004. doi: 10.1007/s00132-023-04367-5. Epub 2023 Apr 24.

Abstract

Background: The aim of this clinical investigation was to assess the physical performance in osteoporotic patients undergoing drug treatment (DT) for years by measuring hand grip strength (HGS) and bone mineral density (BMD). A further aim was to detect the time until the occurrence of vertebral fractures (VF) and influencing factors.

Material and methods: The investigation comprised 346 persons (276 women, 70 men) aged on average 66.9 ± 10.7 years with confirmed osteoporosis (OP). Over a mean period of 1384 ± 727 days, OP was assessed every 2 years, including a bone densitometry by dual X‑ray absorptiometry and HGS measurement. In subgroups OP patients were analyzed with and without a bone density (BMD) increase, and with and without VFs.

Results: Under DT, calcium and vitamin D substitution, the median T‑score improved in the entire group from -3.2 to -3.1 standard deviations (SD; p = 0.002). HGS was reduced (median) from 26 kg to 24 kg (p < 0.001). The median interval until the occurrence of VF was 2652 days (95% confidence interval [CI] 1825.2-3478.8 days) and 1461 days (95% CI 1246.5-1675.5, p < 0.001) in those with and without a BMD increase, respectively.

Discussion: Guideline-based DT improves bone density and causes a longer interval without VF. The HGS falls independent of BMD. The association between bone and muscle in patients with a deterioration of the musculoskeletal system is known as osteosarcopenia. Early muscle exercises would be meaningful in this setting.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Ziel der vorliegenden klinischen Untersuchung war die Abschätzung der Leistungsfähigkeit des muskuloskeletalen Systems mittels Verlaufsmessung der Knochenmineraldichte („bone mineral density“ [BMD]) und Handgriffkraft (HGS) bei Osteoporose-PatientInnen unter medikamentöser osteologischer Therapie (MOT). Gleichzeitig sollen Aussagen über die Zeit bis zum Auftreten von Wirbelkörperfrakturen (WKF) gemacht und deren Einflussfaktoren evaluiert werden.

Material und methoden: Insgesamt 346 Personen (276 Frauen/70 Männer) im Durchschnittsalter von 66,9 ± 10,7 Jahren mit gesicherter Osteoporose nahmen an der Untersuchung teil. Über einen Zeitraum von durchschnittlich 1384 ± 727 Tagen erfolgte alle 2 Jahre ein Assessment inklusive Osteodensitometrie mittels „dual x‑ray absorptiometry“ (DEXA, GE Healthcare’s Lunar Prodigy, Aartselaar, Belgien) und einer HGS-Messung (Smedley-Dynamometer, Tokio, Japan). In Subgruppenanalysen wurden Osteoporose-PatientInnen mit und ohne BMD-Anstieg sowie mit und ohne WKF betrachtet.

Ergebnisse: Unter MOT einschließlich Kalzium und Vitamin-D-Substitution kam es im Verlauf zu einer Verbesserung des medianen T‑Score-Werts der Gesamtgruppe von −3,2 auf −3,1 Standardabweichungen (SD; p = 0,002). Gleichzeitig verringerte sich die HGS der Gesamtgruppe im Median von 26 auf 24 kg (p < 0,001). Die Zeit bis zum Auftreten einer WKF betrug in der Gruppe mit BMD-Anstieg im Median 2652 Tage (95 % Konfidenzintervall [KI] 1825,2–3478,8 Tage) und 1461 Tage in der Gruppe ohne BMD-Anstieg (95 % KI 1246,5–1675,5, p < 0,001).

Schlussfolgerung: Die leitliniengerechte MOT führt zu einer Verbesserung der Knochendichtewerte und zu einer längeren WKF-freien Zeit. Unabhängig davon sinkt die HGS. Es gibt einen Zusammenhang zwischen Knochen und Muskulatur bei einer zunehmenden Verschlechterung des muskuloskeletalen Systems – Osteosarkopenie. Ein frühzeitiges Muskeltraining erscheint vor diesem Hintergrund sinnvoll.

Keywords: DXA; Older age; Osteosarcopenia; Physical fitness; Vertebral fracture.

MeSH terms

  • Absorptiometry, Photon / adverse effects
  • Aged
  • Bone Density / physiology
  • Female
  • Hand Strength
  • Humans
  • Male
  • Osteoporosis* / drug therapy
  • Osteoporotic Fractures* / drug therapy
  • Spinal Fractures* / complications