[Survey and reduction of waste production from eye surgery]

Ophthalmologie. 2023 Sep;120(9):932-939. doi: 10.1007/s00347-023-01840-6. Epub 2023 Apr 13.
[Article in German]

Abstract

Background: The health sector is facing new challenges due to the impact of climate change on health. At the same time, it significantly contributes to our society's climate footprint. Hospitals producing considerable amounts of waste are an important aspect of this burden. The aim of this work was to quantify the amount of waste produced by eye surgery and, as an optimization measure, to evaluate the effect of glass separation from residual waste.

Material and methods: Over a 2-week period, the waste generated by eye operations in the surgical theater of our university hospital was measured. Another 2‑week long measurement was conducted after the initiation of glass separation from general waste. The data obtained allowed a comparison of the two periods, the type of waste (residual and recyclable) as well as the type of operation (intraocular, extraocular). Considering regional waste disposal costs, an economic comparison was also performed.

Results: In the first measurement period (196 operations), a total of 549.6 kg of waste was generated, 87% (478.3 kg) of which was residual waste, corresponding to 14.3 tons of total waste annually. Intraocular procedures generated on average 80% more waste than extraocular procedures: 18.1 ± 3.9 kg and 11.4 ± 4.0 kg, respectively, per day and theater. Separation of glass from residual waste reduced its quantity by 7.2% in the second measurement period (197 procedures). As the disposal of glass is free of charge in the city of Essen, this resulted in a small economic advantage (extrapolated to 112 € per year).

Conclusion: The amount of waste generated by ophthalmic surgery is substantial, with a predominant proportion of non-recyclable residual waste. Intraocular operations are the cause of the majority of the waste produced. Simple measures, such as disposing of glass separately, are helpful and inexpensive to reduce the quantity of residual waste.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Gesundheitssektor steht aufgrund der gesundheitlichen Folgen des Klimawandels vor neuen Herausforderungen. Gleichzeitig trägt dieser selbst zur schweren Klimabilanz unserer Gesellschaft bei. Die erhebliche Produktion von Abfällen durch Krankenhäuser ist hierfür ein wichtiger Aspekt. Ziel dieser Arbeit war es, die Masse an Abfall, die durch Augenoperationen anfällt, zu quantifizieren und – als Optimierungsmaßnahme – den Effekt der Glastrennung zu evaluieren.

Material und methoden: Über 2 Wochen wurde der Abfall, der durch Augenoperationen im Operationsbereich der Universitätsklinik anfiel, gewogen. Eine erneute 2‑wöchige Erhebung erfolgte nach Einführung der Trennung von Glas vom Restabfall. Die gewonnenen Daten wurden zwischen den 2 Zeiträumen sowie nach Abfall- (Rest- und Wertstoffabfall) und Eingriffsart (intra-, extraokular) vergleichend analysiert. Durch Anwendung von regionalen Abfallentsorgungskosten war auch ein ökonomischer Vergleich möglich.

Ergebnisse: Im ersten Messzeitraum (196 Eingriffe) fielen insgesamt 549,6 kg Abfall an, 87 % (478,3 kg) davon als Restabfall, entsprechend 14,3 t Gesamtabfall jährlich. Durch intraokulare Eingriffe fielen durchschnittlich 80 % mehr Abfall an als durch extraokulare Eingriffe: 18,1 ± 3,9 respektive 11,4 ± 4,0 kg pro Tag und Operationssaal. Durch die Trennung von Glas aus dem Restabfall konnte im zweiten Messzeitraum (197 Eingriffe) die Restabfallmasse um 7,2 % reduziert werden. Da die Entsorgung von Glas in Essen kostenlos ist, entstand hierdurch ein geringer ökonomischer Vorteil (hochgerechnet 112 € jährlich).

Schlussfolgerung: Die Menge an Abfall, die durch Augenoperationen entsteht, ist erheblich, mit einem überwiegenden Anteil an nicht wiederverwertbarem Restabfall. Vor allem intraokulare Eingriffe sind für die Abfallmengen verantwortlich. Einfache Maßnahmen wie die Trennung von Glas sind hilfreich und günstig, um die Menge an Restabfall zu reduzieren.

Keywords: Carbon footprint; Healthcare system; Ophthalmic surgery; Sustainability; Waste management.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Cities
  • Hospitals
  • Humans
  • Refuse Disposal* / methods