Development of morbidity and mortality of SARS-CoV-2 in nursing homes for the elderly in Frankfurt am Main, Germany, 2020-2022: What protective measures are still required?

GMS Hyg Infect Control. 2023 Feb 14:18:Doc05. doi: 10.3205/dgkh000431. eCollection 2023.

Abstract

Introduction: Nursing-home residents are among the highest risk group in the SARS-CoV-2 pandemic. At the onset of the SARS-CoV-2 pandemic, the majority of all deaths from or with SARS-CoV-2 occurred in long-term care facilities (LTCFs), so that maximum protective measures were mandated for these facilities. This study analyzed the impact of the new virus variants and the vaccination campaign on disease severity and mortality among nursing home residents and staff through 2022 as a basis for determining which protective measures remain necessary and appropriate.

Methods: In five homes in Frankfurt am Main, Germany, with a total capacity for 705 residents, all cases occurring in the facility among residents and staff were recorded and documented (date of birth and diagnosis, hospitalization and death, vaccination status) and were descriptively analyzed with SPSS.

Results: By 31st August 2022, 496 residents tested positive for SARS-CoV-2, 93 in 2020, 136 in 2021, and 267 in 2022; 14 residents presented with a second SARS-CoV-2 infection in 2022, having previously experienced an infection in 2020 or 2021. The percentage of hospitalizations decreased from 24.7% (2020) and 17.6% (2021) to 7.5% (2022), and the percentage of deaths decreased from 20.4% and 19.1% to 1.5%. In 2021, 61.8% of those infected were vaccinated (at least 2x); in 2022, 86.2% of residents had been vaccinated twice, 84% of whom had already had a booster vaccination. Hospitalization and death rates were significantly higher among the unvaccinated than the vaccinated throughout all years (unvaccinated 21.5% and 18.0%; vaccinated 9.8% and 5.5%; KW test p=0.000). However, this difference was no longer significant under the prevalence of the Omicron variant in 2022 (unvaccinated 8.3% and 0%; p=0.561; vaccinated 7.4% and 1.7%; p=0.604). From 2020 to 2022, 400 employees were documented as infected, with 25 having second infections in 2022. Only one employee showed a second infection in 2021 following the first in 2020. Three employees were hospitalized; no deaths occurred.

Discussion and conclusion: Severe COVID-19 courses occurred with the Wuhan Wild type in 2020, with a high death rate among nursing-home residents. In contrast, during the waves in 2022 with the relatively mildly pathogenic Omicron variant, many infections but few severe courses and deaths were observed among the now mostly vaccinated and boostered nursing-home residents. Given the high immunity of the population and the low pathogenicity of the circulating virus - even in nursing-home residents - protective measures in nursing homes that restrict people's right to self-determination and quality of life no longer seem justified. Instead, the general hygiene rules and the recommendations of the KRINKO (German Commission for Hospital Hygiene and Infection Prevention) on infection prevention should be followed, and the recommendations of the STIKO (German Standing Commission on Vaccination) on vaccination not only against SARS-CoV-2 but also against influenza and pneumococci should be observed.

Einleitung: Altenpflegeheimbewohner zählen zu der höchsten Risikogruppe in der SARS-CoV-2-Pandemie. Zu Beginn der SARS-CoV-2-Pandemie traten die Mehrzahl aller Todesfälle an oder mit SARS-CoV-2 in Altenpflegeheimen (APHs) auf, weshalb für die Einrichtungen maximale Schutzmaßnahmen verfügt wurden. Die Auswirkungen der neuen Virus-Varianten und der Impfkampagne auf die Krankheitsschwere und Sterberate bei Altenpflegeheimbewohnern bis 2022 wird untersucht – als Grundlage für die Frage, welche Schutzmaßnahmen weiterhin erforderlich und angemessen sind.

Methode: In fünf Heimen in Frankfurt am Main mit insgesamt 705 Bewohnerplätzen wurden alle in der Einrichtung auftretenden Fälle sowohl bei Bewohnern als auch bei Mitarbeitern erfasst und dokumentiert (Geburts- und Diagnosedatum, Hospitalisierung und Tod, Impfstatus) und mit SPSS deskriptiv ausgewertet.

Ergebnisse: Bis August 2022 wurden 496 Bewohner positiv auf SARS-CoV-2 getestet, 93 im Jahr 2020, 136 im Jahr 2021 und 267 im Jahr 2022. 14 Bewohner wiesen im Jahr 2022 eine zweite SARS-CoV-2-Infektion auf, nachdem sie bereits 2020 oder 2021 eine Infektion durchgemacht hatten. Der Anteil der Hospitalisierungen nahm von 24,7% (2020) über 17,6% (2021) auf 7,5% (2022) ab, der Anteil der Todesfälle von 20,4% über 19,1% auf 1,5%. Im Jahr 2021 waren 61,8% der Infizierten geimpft (mindestens 2x), im Jahr 2022 waren 86,2% der Bewohner geimpft, 84% davon bereits „geboostert“. Die Hospitalisierungs- und Todesrate war bei den Ungeimpften in der Gesamtbetrachtung signifikant höher als bei den Geimpften (Ungeimpfte 21,5% und 18,0%; Geimpfte 9,8% und 5,5%; KW Test p=0,000), allerdings war dieser Unterschied unter dem Vorherrschen der Omikron-Variante im Jahr 2022 nicht mehr signifikant (Ungeimpfte 8,3% und 0%; p=0,561; Geimpfte 7,4% und 1,7%; p=0,604). Von 2020 bis 2022 wurden 400 Mitarbeiter als infiziert dokumentiert, 25 Mitarbeiter wiesen eine Zweitinfektion im Jahr 2022 auf. Nur bei einem Mitarbeiter war die zweite Infektion bereits 2021 aufgetreten, nach der ersten im Jahr 2020. Drei Mitarbeiter wurden hospitalisiert, Todesfälle traten nicht auf.

Diskussion und schlussfolgerung: 2020 kam es unter dem Wuhan-Wild-Typ zu schweren COVID-19-Verläufen mit einer hohen Todesrate unter den Altenpflegeheimbewohnern. Demgegenüber waren während der Wellen in 2022 mit der wenig pathogenen Omicron-Variante bei den inzwischen zumeist geimpften und geboosterten Altenpflegeheimbewohnern zwar viele Infektionen aber nur wenige schwere Verläufe und Todesfälle zu beobachten. Angesichts der hohen Immunität der Bevölkerung und der geringen Pathogenität des zirkulierenden Virus – auch bei Altenpflegeheimbewohnern – erscheinen. Schutzmaßnahmen in Altenpflegeheimen, die das Selbstbestimmungsrecht und die Lebensqualität der Menschen einschränken, nicht mehr gerechtfertigt. Stattdessen sollten die allgemeinen Hygieneregeln und die Empfehlungen der KRINKO (Kommission für Krankenhaus-hygiene und Infektionsprävention) zur Infektionsprävention umgesetzt sowie die Empfehlungen der STIKO (Ständige Impfkommission) zur Impfung nicht nur gegen SARS-CoV-2 sondern auch gegen Influenza und Pneumokokken beachtet werden.

Keywords: COVID-19; SARS-CoV-2; case fatality rate; hospitalization; nursing-home residents; pandemic.