[Clinically relevant molecular pathological diagnostics in breast cancer]

Pathologie (Heidelb). 2023 Feb;44(1):39-49. doi: 10.1007/s00292-022-01175-0. Epub 2023 Jan 11.
[Article in German]

Abstract

In breast cancer, the current guideline for pathological workup includes recommendations for advanced molecular analysis of certain predictive molecular markers in addition to basic immunohistochemical diagnostics. These markers are determined depending on tumor stage, including sequencing techniques and immunohistochemical methods. This comprises the systematic investigation of molecular alterations such as PIK3CA or BRCA1,2 mutations, NTRK fusions, or microsatellite instability as a basis for targeted therapy. Further alterations, for example in the PI3K pathway, ESR1 alterations, or ERBB2 mutations, may also be relevant for individual therapy decisions especially in the context of resistant or relapsed disease. Thus, particularly in advanced stages, a more comprehensive molecular characterization of the tumor may reveal genetic alterations that act as tumor drivers and provide targets for personalized therapies. Due to the large number of potential molecular targets, NGS panel diagnostics are a suitable approach in this conjunction with immunohistochemical characterization and the individual clinical situation. Molecular based therapeutical strategies outside of entity-specific approvals should be discussed in an interdisciplinary team within the framework of a molecular tumor board.

Beim Mammakarzinom sieht die aktuelle S3-Leitlinie für die pathologische Aufarbeitung neben der immunhistochemischen Basisdiagnostik eine weiterführende molekulare Diagnostik zur Bestimmung prädiktiver Biomarker vor, die abhängig vom Tumorstadium zum Einsatz kommt und neben immunhistochemischen Methoden auch Sequenzierungstechniken umfasst. Dazu gehört die systematische Untersuchung molekularer Veränderungen wie PIK3CA- oder BRCA1/2-Mutationen, NTRK-Fusionen oder Mikrosatelliteninstabilität als Basis für zielgerichtete Therapiestrategien. Weitere Veränderungen, z. B. im PI3K-Signalweg, ESR1-Alterationen oder ERBB2-Mutationen u. a., können ebenfalls für individuelle Therapieentscheidungen speziell im Rahmen einer Resistenzsituation relevant sein. Besonders in fortgeschrittenen Stadien kann eine umfassendere molekulare Charakterisierung des Tumors genetische Alterationen aufdecken, die als Tumortreiber fungieren und Angriffspunkte für individualisierte Therapien bieten können. Aufgrund der Vielzahl an molekularen Targets bietet sich hierbei eine Next-Generation-Sequencing(NGS)-Paneldiagnostik an, die diese möglichen Biomarker umfasst und deren Ergebnisse in Verbindung mit der immunhistologischen Charakterisierung interpretiert werden sollten. Alle molekularen Therapiestrategien außerhalb der direkten Zulassungen sollten im Rahmen eines molekularen Tumorboards interdisziplinär geplant werden.

Keywords: Biomarkers; Breast neoplasms; Diagnostic algorithm; Panel sequencing; Targeted therapy.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Breast Neoplasms* / diagnosis
  • Female
  • Humans
  • Mutation
  • Pathology, Molecular
  • Phosphatidylinositol 3-Kinases / genetics

Substances

  • Phosphatidylinositol 3-Kinases