[One clip too many]

Urologie. 2023 Apr;62(4):389-391. doi: 10.1007/s00120-022-02013-0. Epub 2023 Jan 6.
[Article in German]

Abstract

A patient with a Mainz II pouch due to muscle invasive bladder cancer presented to our urology department with de novo hydronephrosis on the left kidney after a regular colonoscopy. In the course of diagnostic workup, it was found that the neo-ostia were removed and clipped as a "polyp". Via rendezvous technique of antegrade ureterenoscopy and colonoscopy after nephrostomy placement urine outflow was successfully reconstituted by inserting a biliary stent into the left neo-ostium, which consolidated after stent removal as a permanent state.

Ein Patient mit Mainz-II-Pouch aufgrund eines muskelinvasiven Harnblasenkarzinoms wurde nach Nachsorgekolonoskopie mit De-novo-Hydronephrose links vorstellig. Ursächlich hierfür war eine Abtragung und Clippung der Neoostien als Polypen bei der Kolonoskopie. In einem Rendez-vous-Verfahren aus antegrader Ureterenoskopie und Kolonoskopie nach Nephrostomieanlage links konnte ein Gallengangstent zur Dilatation in das linke Neostium einlegt werden und der Harnabfluss wieder hergestellt werden, welcher nach Stentabgang permanent nachzuweisen war.

Keywords: Bladder cancer; Colonoscopy; Hydronephrosis; Mainz II pouch; Urology.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Colonoscopy* / adverse effects
  • Humans
  • Hydronephrosis* / etiology
  • Kidney
  • Surgical Instruments
  • Urinary Bladder Neoplasms
  • Urinary Diversion* / instrumentation