[Treatment expectations of multimodal pain therapy inpatients]

Schmerz. 2022 Dec 2. doi: 10.1007/s00482-022-00681-7. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Apart from rehabilitation research, there have been no studies regarding the expectations of patients with chronic back pain in terms of inpatient multimodal pain therapy. The aim of this naturalistic longitudinal study is to explore treatment expectations, their fulfilment, and influence on the treatment success of inpatient multimodal pain therapy.

Methods: This study included 118 patients with chronic back pain who were physically examined and assessed for their psychological comorbidity. They were interviewed pre and post pain therapy. Treatment expectations were recorded via the questionnaire for assessing rehabilitational expectations and motivations (FREM-17), and further variables via the Pain Disability Index (PDI, german version) and the german Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D).

Results: The results show that treatment expectations have an impact on therapy success or failure. In particular, patients' expectations of coping with illness and recovery could be met by inpatient multimodal pain therapy, whereas health and pension-related expectations remained unfulfilled. In addition to the treatment expectations, the therapy result was primarily determined by the patient's ability to perform before the therapy.

Conclusions: From the clinical side, treatment expectations should be explored and checked for feasibility to avoid patient disappointment.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bislang gibt es außer in der Rehabilitationsforschung keine Untersuchungen hinsichtlich der Erwartungen von Patienten mit chronischen Rückenschmerzen an eine stationäre multimodale Schmerztherapie. Ziel dieser naturalistischen Längsschnittstudie ist es, Behandlungserwartungen, deren Erfüllung sowie Einfluss auf den Behandlungserfolg einer stationären multimodalen Schmerztherapie zu explorieren.

Methodik: In die Studie wurden 118 Patienten mit chronischen Rückenschmerzen eingeschlossen, die körperlich untersucht und hinsichtlich ihrer psychischen Komorbidität beurteilt wurden. Sie wurden prästationär und poststationär nach Abschluss der Schmerztherapie befragt. Die Behandlungserwartung wurde über den FREM-17 (Fragebogen zur Erfassung von rehabilitationsbezogenen Erwartungen und Motivationen) erfasst, außerdem wurden der Deutsche Schmerzfragebogen, PDI (Pain Disability Index, deutsche Version) und HADS‑D (Hospital Anxiety and Depression Scale, deutsche Version) eingesetzt.

Ergebnisse: Insgesamt zeigen die Ergebnisse der Studie, dass die Behandlungserwartungen einen Einfluss auf den Therapieerfolg oder -misserfolg haben. Insbesondere die Erwartungen der Patienten an Krankheitsbewältigung und Erholung konnten durch die stationäre multimodale Schmerztherapie erfüllt werden, wohingegen die gesundheits- und rentenbezogenen Erwartungen unerfüllt geblieben sind. Neben den Behandlungserwartungen wurde das Therapieergebnis vor allem durch das vor der Therapie bestehende Leistungsvermögen der Patienten determiniert.

Schlussfolgerung: Von klinischer Seite sollten die Behandlungserwartungen vor Beginn einer multimodalen Schmerztherapie exploriert und auf Realisierbarkeit geprüft werden, um Enttäuschungen auf Patientenseite zu vermeiden.

Keywords: Chronic back pain; Pain-related disability; Risk factors; Therapy outcome.

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