[Current concepts for perioperative systemic therapy in advanced renal cell carcinoma]

Urologie. 2022 Dec;61(12):1345-1350. doi: 10.1007/s00120-022-01970-w. Epub 2022 Nov 23.
[Article in German]

Abstract

Background: The incidence of renal cell carcinoma (RCC), one of the most common malignant tumors in Germany, continues to increase. Medical treatment is indicated in relapsed or metastatic disease.

Materials and methods: The article is based on the content of the recent guidelines and a selective literature search.

Results: The use of the introduction of immune checkpoint inhibitors (ICI) and their combination with tyrosine kinase inhibitors (TKI) in particularly vulnerable patients has fundamentally changed the therapeutic landscape. The median overall survival was thus extended to > 40 months. However, until recently neither targeted nor conventional therapy could be established in (neo)adjuvant therapy. New data show survival benefit for patients at high risk of recurrence on adjuvant therapy with pembrolizumab.

Conclusions: Currently only pembrolizumab is approved in adjuvant therapy in Germany. Further studies and a longer follow-up will help us in the future in the classification of therapy with ICI and its combination with TKI in localized RCC.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Nierenzellkarzinom (RCC) gehört in Deutschland zu den häufigsten malignen Tumoren bei steigender Inzidenz. Die medikamentöse Therapie ist hierbei bislang den fortgeschritten metastasierten oder rezidivierten Tumoren vorbehalten.

Material und methoden: Der Beitrag beruht auf den Inhalten der aktuellen Leitlinien sowie einer selektiven Literaturrecherche.

Ergebnisse: Der Einsatz der Einführung der Immun-Checkpoint-Inhibitoren (ICI) und deren Kombination mit Tyrosinkinaseinhibitoren (TKI) bei besonders gefährdeten Patient:innen hat die Therapielandschaft grundlegend verändert. Das mediane Gesamtüberleben konnte so auf > 40 Monate verlängert werden. Bis zuletzt konnte sich jedoch in der (neo)adjuvanten Therapie weder eine zielgerichtete noch eine konventionelle Therapie etablieren. Neue Daten zeigen einen Überlebensvorteil für Patient:innen mit hohem Rezidivrisiko unter adjuvanter Therapie mit Pembrolizumab.

Schlussfolgerung: Aktuell ist in Deutschland in der adjuvanten Therapie lediglich Pembrolizumab zugelassen. Weitere Studien und eine längere Nachbeobachtung werden uns in Zukunft bei der Einordnung der Therapie mit ICI und deren Kombination mit TKI beim lokalisierten RCC helfen.

Keywords: Adjuvant therapy; Checkpoint inhibitors; Combination therapy; Pembrolizumab; Tyrosine kinase inhibitors.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Carcinoma, Renal Cell* / drug therapy
  • Germany
  • Humans
  • Kidney Neoplasms* / drug therapy