[Structural discrimination and racism in hospital care: the role of the economic conditions in intercultural openness]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2022 Dec;65(12):1307-1315. doi: 10.1007/s00103-022-03615-x. Epub 2022 Oct 28.
[Article in German]

Abstract

Background: Racism and structural discrimination in German healthcare have been little studied to date, although intercultural openness has been demanded for many years. At the same time, the processes of economization are progressing, especially in hospital care. This study examines current challenges of intercultural openness, including the influence of the economic framework.

Methods: One hundred twelve guided interviews were conducted with hospital employees in Berlin from various professional groups and departments. They were asked about challenges, how they were coping, and ideas for solutions.

Results: The consequences of economization are particularly visible in the care of patients with a history of flight or migration. A lack of resources combined with a lack of funding for language mediation leads to overburdening of healthcare workers and the tendency toward culturalization, in which the "culture" of the patients is used to explain their actions, and open racism. The breeding ground for this is the multiple insecurities experienced by staff due to the additional needs of these patients. Culturalization is described as an attempt to cope with their emotional distress in the face of lack of time and staff shortages. First and foremost, the wish for more time and additional staff was voiced. This being granted, further measures to reduce racism and structural discrimination were defined.

Discussion: In order to counteract racism and culturalization, measures that focus on the economic framework conditions and institutional change processes are central.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Rassismus und strukturelle Diskriminierung in der deutschen Gesundheitsversorgung sind bislang wenig untersucht, obwohl die interkulturelle Öffnung seit vielen Jahren gefordert wird. Gleichzeitig schreiten die Prozesse der Ökonomisierung vor allem in der Krankenhausversorgung voran. Die vorliegende Studie untersucht aktuelle Herausforderungen der interkulturellen Öffnung unter Berücksichtigung der ökonomischen Rahmenbedingungen.

Methoden: Es wurden 112 leitfadengestützte Interviews mit Mitarbeitenden der Berliner Krankenhausversorgung aus verschiedenen Berufsgruppen und Fachbereichen geführt. Gefragt wurde nach Herausforderungen, deren Bewältigung und Lösungsideen.

Ergebnisse: Folgeerscheinungen der Ökonomisierung werden besonders in der Versorgung von Patient*innen mit Flucht‑/Migrationsgeschichte sichtbar. Ressourcenmangel kombiniert mit fehlender Kostenübernahme für Sprachmittlung führen zu Überforderung und zu einer Tendenz von Kulturalisierung, bei der die „Kultur“ der Patient*innen zur Erklärung ihres Handelns herangezogen wird, sowie von offenem Rassismus. Nährboden sind dabei multiple Verunsicherungen, die Mitarbeitende durch Mehrbedarfe dieser Patient*innen erleben. Kulturalisierung wird beschrieben als Bewältigungsversuch emotionaler Bedrängnis angesichts von Zeitmangel und Personalknappheit. In erster Linie wird daher der Wunsch nach mehr Zeit und Personal geäußert. Maßnahmen zum Abbau von Rassismus und struktureller Diskriminierung werden konkretisiert.

Diskussion: Um Rassismus und Kulturalisierung entgegenzuwirken, sind Maßnahmen zentral, die an den ökonomischen Rahmenbedingungen sowie institutionellen Veränderungsprozessen ansetzen.

Keywords: Culturalization; Economization; Intersectionality; Racism; Structural discrimination.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Delivery of Health Care
  • Germany
  • Health Personnel
  • Hospitals
  • Humans
  • Racism* / psychology