[Noninvasive Treatments for Acute and Chronic Back Pain]

Praxis (Bern 1994). 2022;111(14):797-813. doi: 10.1024/1661-8157/a003858.
[Article in German]

Abstract

Noninvasive Treatments for Acute and Chronic Back Pain Abstract. The therapy of back pain - especially the medication with opioids - can be challenging for the treating physician. Specific back pain can often be diagnosed by imaging and successfully treated by surgery or medication. In contrast, nonspecific back pain can be worsened by inappropriate imaging, questionable surgical indications and uncontrolled drug use. For the therapy of nonspecific back pain, maintaining daily activity and exercise therapy is central. Opioids are effective drugs for short-term use. However, long-term use often leads to opioid-induced hyperalgesia and hormonal dysfunction with decreased quality of life and libido. Furthermore, opioids can lead to abuse and addiction. After an ineffective treatment with non-opioids, opioids may be given for a limited time period (if possible shorter than four weeks) according to international guidelines.

Zusammenfassung. Die Therapie von Rückenschmerzen, speziell die medikamentöse Schmerztherapie mit Opioiden, führt bei der behandelnden Ärztin/beim behandelnden Arzt oft zum Dilemma. Spezifische Rückenschmerzen werden durch gezielte Bildgebung diagnostiziert und operativ oder medikamentös erfolgreich therapiert. Im Gegensatz dazu können bei nicht-spezifischen Rückenschmerzen unbegründete Bildgebung, zweifelhafte Operationsindikationen und unkontrollierte Medikamentengabe die Schmerzen verstärken. Hier ist die Aufrechterhaltung der Aktivität und die Bewegungstherapie zentral für die Therapie. Beim Einsatz von Opioiden verhält es sich ähnlich. Opioide sind potente Medikamente zur kurzfristigen Schmerztherapie. Langzeitanwendung kann die Schmerzen verstärken und Störungen im Hormonhaushalt mit Einschränkungen der Lebensqualität und Libido bewirken. Ausserdem haben Opioide ein Gewöhnungs- und Suchtpotenzial. Eine Opioidtherapie, wenn überhaupt, sollte nur nach frustraner Nicht-Opioid-Therapie, zeitlich begrenzt (möglichst kürzer als vier Wochen) und nach klaren Richtlinien erfolgen.

Keywords: Back pain; Empfehlung; Mal de dos; Nerven; Operation; Opioide; Rückenschmerzen; Therapie; chirurgie; nerfs; nerves; opioids; opioïdes; recommandation; recommendation; surgery; therapy; thérapie.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Acute Disease
  • Analgesics, Opioid / adverse effects
  • Back Pain / drug therapy
  • Back Pain / therapy
  • Chronic Pain* / therapy
  • Humans
  • Quality of Life
  • Substance-Related Disorders*

Substances

  • Analgesics, Opioid