Safety, Efficacy, and Predictors for Late Reintervention After Embolization of Renal Angiomyolipomas - Embolization renal angiomyolipoma

Rofo. 2023 Apr;195(4):319-325. doi: 10.1055/a-1948-1622. Epub 2022 Oct 21.

Abstract

Purpose: To retrospectively analyze the procedural and long-term clinical outcome of the selective embolization of renal angiomyolipoma. In addition, potential predictive factors for higher risk of late re-intervention were analyzed.

Methods: Retrospective monocentric study, including 34 consecutive patients, analyzing the safety, efficiency, and long-term clinical outcome of catheter-directed embolization of renal AML. Additionally, the difference in postembolization renal function between patients embolized in the acute and in the elective setting was analyzed. Secondly, we also evaluated whether volume/diameter of the AML and presence of intralesional aneurysms are risk factors for late re-intervention.

Results: Embolization of renal AML was performed to control volume (n = 21; 62 %) or to stop spontaneous hemorrhage (n = 13; 38 %) with angiographic success in all cases but was associated with renal abscess (n = 1) and pulmonary embolism (n = 1) without a significant difference in renal function before and after embolization (P = 0.513). Volume/diameter (P = 0.276/P = 0.21) and presence of aneurysms before embolization (P = 0.37) are not predictive for a higher risk of late re-intervention.

Conclusion: Catheter-directed embolization is a safe and effective treatment modality for asymptomatic and bleeding renal AML, without a negative impact on renal function. Initial mass volume/diameter or presence/absence of intralesional aneurysms does not seem to be predictive for late re-intervention.

Key points: · Complications related to renal angiomyolipoma embolization are rare.. · Embolization of angiomyolipoma will not reduce renal function.. · Initial volume or diameter of angiomyolipoma is not predictive for late re-intervention..

Citation format: · Claesen E, Bonne L, Laenen A et al. Safety, Efficacy, and Predictors for Late Reintervention After Embolization of Renal Angiomyolipomas. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 319 - 325.

Hintergrund: Retrospektive Analyse des prozedualen Outcomes und des klinischen Langzeitoutcomes der selektiven Embolisation von renalen Angiomyolipomen (AML). Darüber hinaus wurden mögliche prädiktive Faktoren für ein erhöhtes Risiko einer späten Re-Intervention analysiert.

Methoden: Retrospektive monozentrische Studie mit 34 konsekutiven Patienten, in der die Sicherheit, die Wirksamkeit und das klinische Langzeitoutcome der kathetergesteuerten Embolisation von renalen AML analysiert wurden. Zusätzlich wurde der Unterschied der Nierenfunktion nach Embolisation zwischen Patienten, die nach akuter bzw. geplanter Aufnahme embolisiert wurden, analysiert. Zweitens wurde untersucht, ob Volumen/Durchmesser der AML und das Vorhandensein von intraläsionalen Aneurysmen Risikofaktoren für eine späte Re-Intervention sind.

Ergebnisse: Die Embolisation der renalen AML wurde zur Volumenkontrolle (n = 21; 62 %) oder zur Beendigung von Spontanblutungen (n = 13; 38 %) durchgeführt, wobei in allen Fällen ein angiografischer Erfolg erzielt wurde, jedoch ein Nierenabszess (n = 1) und eine Lungenembolie (n = 1) auftraten, ohne dass sich die Nierenfunktion vor und nach Embolisation signifikant unterschied (p = 0,513). Volumen/Durchmesser (p = 0,276/p = 0,21) und das Vorhandensein von Aneurysmen vor Embolisation (p = 0,37) sind nicht prädiktiv für ein höheres Risiko einer späten Re-Intervention.

Schlussfolgerung: Die katheter-gesteuerte Embolisation ist eine sichere und wirksame Behandlungsmethode für asymptomatische und blutende renale AML, ohne negative Auswirkungen auf die Nierenfunktion. Der initiale Volumen/Durchmesserwert oder das Vorhandensein bzw. Nichtvorhandensein von intraläsionalen Aneurysmen scheint keinen Einfluss auf das Risiko einer späten Re-Intervention zu haben.

Kernaussagen: · Komplikationen im Zusammenhang mit der Embolisation eines renalen Angiomyolipoms sind selten.. · Die Embolisation eines Angiomyolipoms führt nicht zu einer Einschränkung der Nierenfunktion.. · Das initiale Volumen oder der Durchmesser des Angiomyolipoms ist nicht prädiktiv für eine späte Re-Intervention..

MeSH terms

  • Aneurysm* / therapy
  • Angiomyolipoma* / complications
  • Angiomyolipoma* / diagnostic imaging
  • Angiomyolipoma* / therapy
  • Embolization, Therapeutic* / adverse effects
  • Hamartoma*
  • Hemorrhage / diagnostic imaging
  • Hemorrhage / etiology
  • Hemorrhage / therapy
  • Humans
  • Kidney Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Kidney Neoplasms* / therapy
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome