[Post-SMILE-What myopes know about their secondary emmetropic eyes]

Ophthalmologie. 2023 Apr;120(4):400-405. doi: 10.1007/s00347-022-01741-0. Epub 2022 Oct 17.
[Article in German]

Abstract

Background: Small incision lenticule extraction (SMILE) is popular among young myopic adults for long-term correction of myopia; however, the excessive axial lengths of myopic eyes and the associated risks for more serious eye diseases later on remain with surgical correction of the refractive error. These risks are greater the higher the myopia is. Are patients well informed about this and to what extent does further eye growth occur even after SMILE?

Material and methods: Myopic young adults who underwent binocular SMILE before 2019 were given the opportunity to have their eyes examined at a follow-up visit (biometry using IOL-Master 700 [Zeiss, Oberkochen, Germany], subjective refraction, examination of the anterior and posterior segments of the eye using the slit lamp) and to participate in a survey. Patients with a preoperative axial length ≥ 25.5 mm and a preoperative axial length < 25.5 mm (high myopia) were statistically evaluated separately.

Results: A total of 44 patients (age 30.39 ± 2.39 years) appeared at the visit and the SMILE was 3.18 ± 0.82 years ago: The spherical equivalent at the follow-up visit was -0.05 ± 0.21 dpt in the weaker myopes and -0.18 ± 0.23 dpt in the high myopes. Of the respondents 27% estimated that SMILE would reduce the risk of retinal detachment and cataract, with 80% of high myopes underestimating the individual risk of retinal detachment. Also, 57% said they would not see an ophthalmologist until within 1 week if they had symptoms consistent with acute retinal detachment, and only 27% would go to an emergency room immediately. In general, 59% reported having normal health awareness and 41% reported going for annual ophthalmological check-ups.

Conclusion: The collected axial lengths and refractions show no relevant change in the eyes regarding progression of myopia; however, the patients' statements in the survey point out that most patients are not aware of the risk of serious eye diseases (retinal detachment, cataract). Therefore, repeated risk education and close postoperative care are needed, especially in preoperatively highly myopic patients.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bei jungen myopen Erwachsenen ist die Small-Incision Lenticule Extraction (SMILE) zur langfristigen Korrektur ihrer Kurzsichtigkeit sehr beliebt. Die übermäßigen Achsenlängen der myopen Augen und die damit verbundenen Risiken für spätere schwerwiegendere Augenerkrankungen bleiben bei der chirurgischen Korrektur des Refraktionsfehlers jedoch bestehen. Diese Risiken sind umso größer, je höher die Myopie ist. Sind die Patienten darüber gut informiert, und inwieweit tritt weiteres Augenlängenwachstum auch nach SMILE auf?

Methodik: Myope junge Erwachsene, welche sich vor 2019 einer binokularen SMILE unterzogen haben, bekamen die Möglichkeit, im Rahmen einer Folgevisite ihre Augen untersuchen zu lassen (Biometrie mittels IOL-Master 700 [Zeiss, Oberkochen, Deutschland], subjektive Refraktion, Untersuchung des vorderen und hinteren Augenabschnittes an der Spaltlampe) und an einer Umfrage teilzunehmen. Patienten mit präoperativer Achslänge ≥ 25,5 mm und präoperativer Achslänge < 25,5 mm (hohe Myopie) wurden statistisch getrennt ausgewertet.

Ergebnisse: Es erschienen 44 Patienten (Alter 30,39 ± 2,39 Jahre) bei der Visite, die SMILE lag 3,18 ± 0,82 Jahre zurück: Das sphärische Äquivalent bei der Folgevisite betrug −0,05 ± 0,21 dpt bei den schwächer Myopen und −0,18 ± 0,23 dpt bei den hoch Myopen; 27 % der Befragten schätzten, dass durch SMILE ihr Risiko für Netzhautablösung und Katarakt gesenkt werden würde, wobei 80 % der hoch Myopen ihr individuelles Risiko für Netzhautablösung zu niedrig einschätzten; 57 % gaben an, dass sie bei Symptomen, die einer akuten Netzhautablösung entsprechen, erst innerhalb 1 Woche zum Augenarzt gehen, nur 27 % würden sich sofort in eine Notaufnahme begeben. Generell gaben 59 % an, ein normales Gesundheitsbewusstsein zu haben, und 41 % berichteten, jährlich zur augenärztlichen Kontrolle zu gehen.

Diskussion: Die erhobenen Achslängen und Refraktionen zeigen keine relevante Veränderung der Augen hinsichtlich einer Progression der Myopie. Die Angaben der Patienten in der Umfrage verdeutlichen aber, dass den meisten Patienten das Risiko schwerwiegender Augenerkrankungen (Netzhautablösung, Katarakt) nicht bewusst ist. Es bedarf daher v. a. bei den präoperativ hoch myopen Patienten einer wiederholten Risikoaufklärung und einer engmaschigen postoperativen Betreuung.

Keywords: Axial length; Health; Myopia; Refractive surgery; Small incision lenticule extraction.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Cataract*
  • Humans
  • Myopia* / surgery
  • Retinal Detachment* / surgery
  • Retrospective Studies
  • Visual Acuity
  • Young Adult