[Personality functioning and physical health]

Z Psychosom Med Psychother. 2022 Oct;68(3):238-249. doi: 10.13109/zptm.2022.68.3.238.
[Article in German]

Abstract

Objectives: Considering direct and indirect evidence of associations between deficits in personality functioning and high somatic morbidity, our exploratory study determined whether and, if so, which physical illnesses may be associated with impairments in personality functioning. Method: A large sample of diagnostically heterogeneous psychotherapy inpatients (N = 5401) was assessed with the short version of the Structural Questionnaire of the Operationalized Psychodynamic Diagnosis (OPD-SQS) and the Work Ability Index (WAI). In addition, discharge diagnoses were recorded. For a subsample (N = 2582), levels of personality functioning were assessed by their therapists according to the OPD system. Results: While consistent associations were found between personality functioning and neurological, urogenital, dermatological, and musculoskeletal disorders, findings on possible associations with other disorders revealed inconsistencies. The number of diseases as surrogate marker for disease burden was significantly associated with several indicators of personality functioning. Conclusions: Our results suggest associations between impairments in personality functioning and poor physical health. We discuss potential mechanisms as well as clinical implications.

Zusammenfassung Fragestellung: Angesichts direkter und indirekter Hinweise auf Zusammenhänge zwischen persönlichkeitsstrukturellen Defiziten und erhöhter somatischer Morbidität analysierte unsere explorative Studie, ob und gegebenenfalls welche körperliche Erkrankungen mit Beeinträchtigungen des Strukturniveaus assoziiert sind. Methode: Eine große Stichprobe diagnostisch heterogener, stationärer Psychotherapiepatient: innen (N = 5401) wurde mit der Kurzversion des Strukturfragebogens der Operationalisierten Psychodynamischen Diagnostik (OPD-SFK) und dem Work Ability Index (WAI) untersucht. Zudem wurden die Entlassungsdiagnosen erfasst. Für eine Teilstichprobe (N = 2582) lagen zudem Einschätzungen der Bezugstherapeut:innen zum Strukturniveau gemäß OPD vor. Ergebnisse: Während sich konsistente Zusammenhänge zwischen Strukturniveau und neurologischen, urogenitalen, dermatologischen sowie muskuloskelettalen Erkrankungen fanden, fielen die Befunde zu möglichen Assoziationen mit anderen Krankheiten deutlich inkonsistenter aus. Die Anzahl der Erkrankungen als Schätzwert für die Krankheitslast war signifikant mit verschiedenen Indikatoren für strukturelle Beeinträchtigungen assoziiert. Diskussion: Unsere Ergebnisse legen Zusammenhänge zwischen Strukturdefiziten und schlechter körperlicher Gesundheit nahe. Potentielle Mechanismen werden ebenso diskutiert wie klinische Implikationen.

Keywords: Operationalized Psychodynamic Diagnosis; Personality Functioning; Physical Illness; Somatic Morbidity.

MeSH terms

  • Humans
  • Inpatients
  • Personality Disorders* / diagnosis
  • Personality Disorders* / therapy
  • Personality*
  • Psychotherapy
  • Surveys and Questionnaires