[Dissemination of fast-track concepts in Germany]

Chirurgie (Heidelb). 2022 Dec;93(12):1158-1165. doi: 10.1007/s00104-022-01727-3. Epub 2022 Sep 23.
[Article in German]

Abstract

Background: Fast-track concepts have fundamentally changed the perioperative care of patients in the last 30 years. Sufficient evidence is available for these concepts.

Objective: The aim of this article is to evaluate the dissemination of fast-track concepts in Germany based on routine data.

Material and methods: A retrospective analysis of all colorectal resections performed at the Helios Clinics in 2016-2021 was carried out. These were analyzed with respect to the length of hospital stay, intensive care unit occupancy, ventilation proportion, mortality, complication rate and access approach.

Results and discussion: A transfer to the intensive medical care unit is still the standard in Germany after colorectal resection. For oncological colorectal resection, in particular, two thirds of the patients are still perioperatively treated on the intensive care unit. The duration of inpatient hospital stay for colorectal resection is still excessively long in international comparisons and has also only diminished slowly in recent years (e.g. colon cancer 2016: 18.6 ± 11.9 days and 2021: 13.8 ± 9.3 days). The proportion of open surgical interventions is declining but still accounts for a relevant proportion even 30 years after the implementation of laparoscopy (e.g. colon cancer 2016: 71.10% and 2021: 56.44%). Therefore, the care of patients with colorectal resection still does not seem to be implemented according to the fast-track principle.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Fast-Track-Konzepte haben die perioperative Betreuung von Patienten in den letzten 30 Jahren grundlegend verändert. Evidenz für diese Konzepte ist ausreichend vorhanden.

Ziel der arbeit: Ziel dieses Artikels war es, die Verbreitung von Fast-Track-Konzepten in Deutschland anhand von Routinedaten zu evaluieren.

Material und methoden: Es wurde eine retrospektive Analyse aller kolorektalen Resektionen der Helios-Kliniken der Jahre 2016 bis 2021 durchgeführt. Diese wurden bezüglich Krankenhausverweildauer, Intensivbelegung, Beatmungsanteil, Mortalität, Komplikationsrate und Zugangsweg analysiert.

Ergebnisse und diskussion: Eine intensivmedizinische Belegung nach kolorektalen Resektionen ist in Deutschland weiterhin die Regel. Insbesondere bei onkologischen kolorektalen Resektionen werden nach wie vor zwei Drittel der Patienten perioperativ intensivmedizinisch betreut. Die stationäre Liegedauer bei kolorektalen Resektionen ist im internationalen Vergleich weiter überdurchschnittlich lang und auch über die letzten Jahre nur langsam rückläufig (z. B. Kolonkarzinom 2016: 18,6 ± 11,9 Tage/2021: 13,8 ± 9,3). Der Anteil offen-chirurgischer kolorektaler Eingriffe ist rückläufig, macht aber auch 30 Jahre nach Einführung der Laparoskopie einen relevanten Anteil aus (z. B. Kolonkarzinom 2016: 71,10 %/2021: 56,44 %). Die Versorgung von Patienten mit kolorektalen Resektionen scheint demnach weiterhin nicht nach Fast-Track-Prinzipen umgesetzt zu sein.

Keywords: Hospital mortality; Intensive care; Laparoscopy; Length of hospital stay; Mechanical ventilation.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Colonic Neoplasms*
  • Humans
  • Laparoscopy* / methods
  • Length of Stay
  • Perioperative Care / methods
  • Retrospective Studies