[Clonal hematopoiesis and solid neoplasms]

Inn Med (Heidelb). 2022 Nov;63(11):1133-1140. doi: 10.1007/s00108-022-01404-x. Epub 2022 Sep 23.
[Article in German]

Abstract

Background: Clonal hematopoiesis (CH) is a premalignant state of the hematopoietic system that frequently occurs in old age and is associated with an elevated cardiovascular risk and higher overall mortality.

Aim: The prevalence and clinical implications of CH in patients with solid neoplasms were examined.

Material and methods: A review, summary and discussion of the recent literature was carried out.

Results: CH occurs in 20-30% of patients with solid neoplasms. In the molecular diagnostics of tumor or cell-free DNA from plasma, CH mutations can be falsely interpreted as tumor mutations. CH and in particular mutations in the genes of the DNA damage repair machinery are associated with a higher risk of therapy-associated myeloid neoplasms (t-MN) following chemotherapy, radiotherapy and poly(adenosine diphosphate-ribose) polymerase (PARP) inhibitor therapy.

Conclusion: CH is a frequent phenomenon in patients with solid neoplasms. It has high clinical relevance due to the associated risk of t‑MN. More research is needed for a better understanding of the role of CH in this patient collective and to derive evidence-based recommendations for action.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Klonale Hämatopoese (CH) ist ein im Alter häufig auftretender prämaligner Zustand des hämatopoetischen Systems, der mit einem erhöhten kardiovaskulären Risiko und einer erhöhten Gesamtsterblichkeit einhergeht.

Fragestellung: Prävalenz und klinische Implikationen der CH bei PatientInnen mit soliden Neoplasien.

Material und methoden: Sichtung, Zusammenfassung und Diskussion der Literatur.

Ergebnisse: CH tritt bei etwa 20–30 % der PatientInnen mit soliden Neoplasien auf. CH-Mutationen können bei der molekulargenetischen Analyse von Tumormaterial oder zellfreier DNA aus Plasma als Tumormutationen missinterpretiert werden. CH und insbesondere Mutationen in Genen der DNA-Reparatur-Maschinerie sind unter Chemo‑, Strahlen- und Poly-(Adenosindiphosphat-Ribose)-Polymerase-Inhibitor-Therapie mit einem erhöhten Risiko therapieassoziierter myeloischer Neoplasien (t-MN) assoziiert.

Schlussfolgerung: CH ist ein häufiges Phänomen bei PatientInnen mit soliden Neoplasien und hat aufgrund des t‑MN-Risikos eine hohe klinische Relevanz. Weitere Studien sind notwendig, um die Rolle der CH in diesem Patientenkollektiv besser zu verstehen und um evidenzbasierte Handlungsempfehlungen ableiten zu können.

Keywords: Cardiovascular diseases; Clonal hematopoiesis/risk factors; DNA repair; Precision medicine/oncology; Therapy-associated myeloid neoplasms.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Adenosine Diphosphate
  • Cell-Free Nucleic Acids*
  • Clonal Hematopoiesis / genetics
  • Hematopoiesis / genetics
  • Humans
  • Leukemia, Myeloid, Acute* / genetics
  • Poly(ADP-ribose) Polymerase Inhibitors
  • Ribose

Substances

  • Poly(ADP-ribose) Polymerase Inhibitors
  • Ribose
  • Cell-Free Nucleic Acids
  • Adenosine Diphosphate