[Traumatology of the nose]

HNO. 2022 Oct;70(10):751-755. doi: 10.1007/s00106-022-01220-7. Epub 2022 Sep 21.
[Article in German]

Abstract

Isolated nasal bone fractures are the most common injuries of the central midface. They can be divided into different fracture types, depending on the exposure and orientation of violence. It is essential to ensure that there is no septal hematoma or abscess, which would require an emergency surgical intervention. A closed reposition can be offered if misalignment of the nose can still be observed after the edema swelling has gone down. In case of insufficient aesthetic and functional results, rhinoplasty/septal reconstruction can be performed 6 to 12 months after the trauma at the earliest. In children the, the decision for repositioning should be taken carefully in order to protect the nasal growing zone.

Isolierte Nasenfrakturen sind die häufigsten Verletzungen des zentralen Mittelgesichts. Die Frakturtypen können in Abhängigkeit von der Gewalteinwirkung und -ausrichtung eingeteilt werden. Wesentlich ist zudem der Ausschluss eines Septumhämatoms oder -abszesses. Liegen diese vor, ist eine notfallmäßige chirurgische Entlastung indiziert. Ansonsten sollte das Begleitödem abgewartet werden und bei bestehender Schiefstellung eine geschlossene Reposition angeboten werden. Bei unzureichendem ästhetischem und funktionellem Ergebnis ist eine definitive rhinochirurgische Versorgung im Sinne einer Septorhinoplastik/Septumrekonstruktion frühstens 6–12 Monate nach Trauma möglich. Bei Kindern sollte zur Schonung der Wachstumszonen die Indikation zur Reposition zurückhaltend gestellt werden.

Keywords: Abscess; Bone fractures; Facial injuries; Nasal bone; Nasal septum.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Abscess / surgery
  • Child
  • Humans
  • Nasal Bone / surgery
  • Nasal Septum / surgery
  • Nose / surgery
  • Nose Diseases*
  • Rhinoplasty* / methods
  • Traumatology*