[Hand Osteoarthritis - Clinical Picture and Current Management]

Praxis (Bern 1994). 2022 Sep;111(12):668-673. doi: 10.1024/1661-8157/a003886.
[Article in German]

Abstract

Hand Osteoarthritis - Clinical Picture and Current Management Abstract. Finger joint osteoarthritis (HOA) is a common joint disease that increases with age. The cause is polyethiological. The distal joints of the fingers are most frequently affected, followed by the carpometacarpal joint of the thumb, the proximal interphalangeal joints, and the metacarpophalangeal joints. The clinical symptoms of HOA are painful functional restrictions of the hand and fingers. In terms of therapy, lifestyle modifications and exercise are primarily recommended. Only when these measures are inadequate or not helpful drugs will be recommended be recommended. First-choice drugs are non-steroidal anti-inflammatory drugs applied topically or p.o. Pharmaceutically manufactured chondroitin preparations are also helpful. In severely painful or erosive forms of HOA, corticosteroids can be used intra-articularly. The status of laser therapy or fractionated radiation is (still) unclear. Classical disease-modifying drugs such as those used in inflammatory joint diseases have no therapeutic value. Surgical interventions should be considered if conservative treatments are not sufficiently helpful and hand function is significantly impaired.

Zusammenfassung. Die Arthrose der Fingergelenke (HOA) ist eine häufige Gelenkserkrankung, die mit dem Alter zunimmt. Die Ursache ist polyäthiologisch. Am häufigsten betroffen sind die Fingerendgelenke, gefolgt vom Daumensattelgelenk, den Fingermittelgelenken und den Fingergrundgelenken. Die HOA äussert sich mit schmerzhaften Funktionseinschränkungen der Hand und der Finger. Therapeutisch sind in erster Linie Life-style-Modifikationen und Übungsbehandlungen zu empfehlen. Erst wenn die nicht-medikamentösen Massnahmen zu wenig oder nicht hilfreich sind, sollen Medikamente eingesetzt werden. Als Präparate der ersten Wahl gelten nicht-steroidale Antirheumatika topisch oder peroral. Auch pharmazeutisch hergestellte Chondroitinpräparate sind evidenzbasiert hilfreich. Bei stark schmerzhaften oder erosiven Formen der HOA können Kortikosteroide intraartikulär angewendet werden. Der Stellenwert der Lasertherapie oder der fraktionierten Bestrahlung ist (noch) unklar. Keinen therapeutischen Stellenwert haben klassische Disease-Modifying Drugs, wie sie bei den entzündlich-rheumatologischen Gelenkskrankheiten eingesetzt werden. Chirurgische Interventionen sind zu prüfen, wenn die konservativen Behandlungen nicht genügend hilfreich sind und die Handfunktion deutlich eingeschränkt ist.

Keywords: Chondroitin; Finger joint osteoarthritis; Fingerpolyartrose; Medikamente; NSAID; NSAR; condroitin; exercise; medication; Übungsbehandlungen.

MeSH terms

  • Finger Joint
  • Humans
  • Osteoarthritis* / diagnosis
  • Osteoarthritis* / therapy
  • Pain
  • Radiography
  • Thumb