The interdisciplinary central emergency department is increasingly establishing itself as the new gold standard of inpatient emergency care. Not all emergency patients whose complaints need to be assessed with the resources of an emergency department are ultimately admitted as inpatients. For all other emergencies, correct allocation decisions must be made at an early stage and preferred paths for clarification and treatment that relieve hospital emergency rooms must be offered. Qualification requirements for emergency care staff have so far been highly inconsistent for the three sectors. It is also necessary to jointly establish quality assurance measures for the cooperation between the outpatient and inpatient sectors as well as the emergency medical services.
Die interdisziplinäre zentrale Notaufnahme (ZNA) als neuer Goldstandard der stationären Notfallversorgung setzt sich zunehmend durch. Nicht alle Notfallpatientinnen und -patienten, deren Beschwerden mit den Mitteln einer Notaufnahme abgeklärt werden müssen, werden letztlich auch stationär aufgenommen. Für alle anderen Notfälle müssen frühzeitig korrekte Allokationsentscheidungen getroffen und präferierte Pfade zur Abklärung und Behandlung angeboten werden, welche die Krankenhausnotaufnahmen entlasten. Qualifikationsanforderungen an das Personal der Notfallversorgung sind bisher sehr uneinheitlich für die drei Sektoren. Es gilt zudem, gemeinsam qualitätssichernde Maßnahmen für die Zusammenarbeit zwischen ambulantem und stationärem Sektor sowie dem Rettungsdienst zu etablieren.
Keywords: Emergency care/reimbursement; Emergency department, central; Management of patient flow; Quality assurance in health care; Urgency of treatment.
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.