[Psychological Stress and its Consequences for the Cost of Illness: a Longitudinal Study in Germany]

Gesundheitswesen. 2022 Oct;84(10):911-918. doi: 10.1055/a-1842-5458. Epub 2022 Jul 1.
[Article in German]

Abstract

Objective: The aim of this study was to examine the effects of mental illness on the level and composition of medical costs (outpatient costs, hospital costs, rehabilitation costs, drug costs) over time.

Method: In a longitudinal design, we examined the psychological distress of 3,287 study participants from the adult general population using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and its effect on the level and composition of medical costs resulting from mental illness in the year of survey t0 and the two subsequent years [t1] {t2}.

Results: Compared to the reference group with no mental distress, the cost of illness was significantly increased by a factor of 2.0 [2.2] {1.5} in the low mental distress group, by a factor of 3.7 [4.2] {3.1} in those with moderate mental distress, and by a factor of 7.5 [9.0] {5.2} in those with severe mental distress. Over time, significant effects on illness costs appeared only at the two outer edges of psychological distress levels (no and severe distress levels). As the level of mental distress increased, hospital costs dominated total costs due to mental distress and the proportion of outpatient medical costs in total costs decreased.

Conclusions: The costs of illness rise steeply with the degree of mental stress. Preventing the progression of mental illness is therefore important not only from an individual but also from a health economic perspective.

Ziel der studie: Die Studie verfolgt das Ziel, die Effekte der psychischen Belastung auf die Höhe und die Zusammensetzung der Krankheitskosten (ambulante Kosten, Krankenhauskosten, Rehabilitationskosten, Arzneimittelkosten) im Zeitverlauf zu überprüfen.

Methodik: Im Längsschnittdesign untersuchten wir die psychische Belastung von 3.287 Studienteilnehmern der erwachsenen Allgemeinbevölkerung anhand der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) und ihren Effekt auf die Höhe und die Zusammensetzung der Krankheitskosten aufgrund von psychischen Erkrankungen im Jahr der Befragung t0 und den beiden Folgejahren [t1] {t2}.

Ergebnisse: Im Vergleich zur Referenzgruppe, die keine psychischen Belastungen aufweist, waren die Krankheitskosten in der Gruppe mit geringen psychischen Belastungen um den Faktor 2,0 [2,2] {1,5}, bei jenen mit moderater psychischer Belastung um den Faktor 3,7 [4,2] {3,1} und bei jenen mit schweren psychischen Belastungen um den Faktor 7,5 [9,0] {5,2} signifikant erhöht. Im Zeitverlauf zeigten sich signifikante Effekte auf die Krankheitskosten nur an den beiden äußeren Rändern der psychischen Belastungsgrade (keine und schwere psychische Belastungen) mit einer Tendenz zur Mitte. Mit zunehmendem Grad psychischer Belastung dominierten Krankenhauskosten die Gesamtkosten aufgrund psychischer Belastung und der Anteil der ambulanten Krankheitskosten an den Gesamtkosten nahm ab.

Schlussfolgerung: Mit dem Grad psychischer Belastung steigen die Krankheitskosten steil an. Die Progredienz psychischer Erkrankungen zu verhindern, ist deshalb nicht nur aus individueller, sondern auch aus gesundheitsökonomischer Perspektive bedeutsam.

MeSH terms

  • Adult
  • Anxiety
  • Cost of Illness
  • Depression
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Longitudinal Studies
  • Mental Disorders* / epidemiology
  • Stress, Psychological* / epidemiology