[Antibiotic use for prophylaxis and empirical therapy of fracture-related infections in Germany : A survey of 44 hospitals]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2023 Sep;126(9):707-714. doi: 10.1007/s00113-022-01200-0. Epub 2022 Jun 24.
[Article in German]

Abstract

Background: Antibiotics play an important role in the prophylaxis and treatment of infections in orthopedic trauma surgery; however, there seems to be remarkable differences in the clinical antibiotic practice between hospitals, particularly for open fractures and for the empirical therapy of fracture-related infections (FRI).

Methods: Therefore, we intended to evaluate the current clinical praxis in university and workers' compensation hospitals in Germany with a questionnaire on prophylaxis and empirical treatment of FRI. The results were compared with the resistance profile of 86 FRI patients in order to analyze the hypothetical effectiveness of the empirical treatment.

Results: A total of 44 hospitals (62.0%) responded. A homogeneous antibiotic prophylaxis (95.5% of all hospitals) with cephalosporins was reported for perioperative prophylaxis of internal fixation of closed fractures. For open fractures, eight different monotherapy and combination treatment concepts were reported. In empirical treatment of FRI, 12 different therapeutic concepts were reported, including aminopenicillins/beta lactamase inhibitors (BLI) (31.8%), cephalosporins (31.8%), and ampicillin/sulbactam + vancomycin (9.1%). In terms of the hypothetical effectiveness of these antibiotic regimes, low sensitivity rates of 65.1% and 74.4% for cephalosporins and aminopenicillins/BLI, respectively, were found. For the combination vancomycin + meropenem, the highest hypothetical sensitivity (91.9%) was detected.

Discussion: Based on the existing, institution-specific pathogen spectrum, the combination therapy including meropenem and vancomycin seems to be of value but should be restricted to patients with multiple revision procedures or a septic course of infection in order to prevent the selection of highly resistant pathogens.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Antibiotika (AB) spielen eine wichtige Rolle in der Prophylaxe und Behandlung von Infektionen in der Unfallchirurgie. Dennoch scheint es gerade bei der Infektionsprophylaxe nach offenen Frakturen und auch bei der empirischen Therapie von frakturassoziierten Infektionen (FRI) große Unterschiede zwischen einzelnen Kliniken zu geben.

Methodik: An deutschen Universitäts- und berufsgenossenschaftlichen Kliniken wurde eine Umfrage zu Prophylaxe und empirischer AB-Therapie von FRI durchgeführt. Die AB-Regime wurden mit dem Resistenzprofil der Erreger bei 86 FRI-Patienten verglichen, um die theoretische Wirksamkeit der jeweiligen Therapien zu ermitteln.

Ergebnisse: Von 71 Kliniken antworteten insgesamt 44 (62,0 %). Bei geschlossenen Frakturen zeigte sich mit der Verwendung von Cephalosporinen in 95,5 % der Kliniken ein einheitliches Bild. Für offene Frakturen wurden 8 verschiedene AB-Regime berichtet, wobei Aminopenicilline/β-Lactamase-Inhibitor (BLI) (31,8 %) am häufigsten genannt wurden. Für die empirische Therapie der FRI wurden 12 verschiedene AB-Regime angegeben, am häufigsten Aminopenicilline/BLI (31,8 %), Cephalosporine (31,8 %) und Ampicillin/Sulbactam + Vancomycin (9,1 %). Hinsichtlich der empirischen Therapie der FRI zeigten sich niedrige Sensibilitätsraten für Cephalosporine (65,1 %) bzw. Aminopenicillinen/BLI (74,4 %). Für die Kombination Vancomycin + Meropenem ergab sich mit 91,9 % die höchste hypothetische Sensibilität.

Diskussion: Im Abgleich mit dem vorliegenden, einrichtungsspezifischen Keimspektrum erscheint die Kombinationstherapie Vancomycin + Meropenem für die empirische Therapie sinnvoll, sollte jedoch Patienten mit mehrfachen Revisionseingriffen oder septischen Infektionsverläufen vorbehalten bleiben, um die Selektion hochresistenter Keime zu vermeiden.

Keywords: Antibiotic prophylaxis; Empirical antibiotic therapy; Fracture; Implant-associated infection; Local antibiotic therapy.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Anti-Bacterial Agents* / therapeutic use
  • Cephalosporins / therapeutic use
  • Fracture Fixation, Internal
  • Fractures, Open* / drug therapy
  • Hospitals
  • Humans
  • Meropenem
  • Penicillins / therapeutic use
  • Surveys and Questionnaires
  • Vancomycin

Substances

  • Anti-Bacterial Agents
  • Vancomycin
  • Meropenem
  • Penicillins
  • Cephalosporins