[Chemotherapy and Radio-Chemotherapy of Locally Advanced Esophageal Cancer]

Ther Umsch. 2022 Apr;79(3-4):189-194. doi: 10.1024/0040-5930/a001347.
[Article in German]

Abstract

Chemotherapy and Radio-Chemotherapy of Locally Advanced Esophageal Cancer Abstract. Surgical resection alone of locally advanced esophageal carcinoma leads to long-term survival in only about 30% of cases. The multimodal strategy for locally advanced tumors, especially neoadjuvant radiochemotherapy and chemotherapy, has significantly improved the long-term prognosis. Multimodal therapy concepts have been developed which improve overall survival. Therapy planning must be performed pretherapeutically in an interdisciplinary tumor board, preferably at a high-volume center. For squamous cell carcinomas, neoadjuvant radio/chemotherapy followed by resection or definitive radio/chemotherapy are currently the therapies of choice. For adenocarcinomas, neoadjuvant radio/chemotherapy followed by resection or perioperative chemotherapy are considered equivalent therapeutic standards. After neoadjuvant radiochemotherapy, adjuvant immunotherapy is currently recommended in case of only incomplete histopathological response.

Zusammenfassung. Die alleinige Resektion eines lokal fortgeschrittenen Ösophaguskarzinoms führt in nur ca. 30% der Fälle zu einer langfristigen Heilung, sodass multimodale Therapiekonzepte entwickelt wurden, die zu einer Verbesserung des Gesamtüberlebens führen. Die multimodale Strategie bei lokal fortgeschrittenen Tumoren, hier vor allem die neoadjuvante Radiochemotherapie und Chemotherapie, hat die Langzeitprognose deutlich verbessert. Die Therapieplanung muss prätherapeutisch in einem interdisziplinären Tumorboard an einem Zentrum mit hoher Fallzahl erfolgen. Für die Plattenepithelkarzinome sind die neoadjuvanten Radio-/Chemotherapie mit anschliessender Resektion oder die definitive Radio-/Chemotherapie derzeitig die Therapien der Wahl. Für die Adenokarzinome werden die neoadjuvante Radio-/Chemotherapie mit anschliessender Resektion oder die perioperative Chemotherapie als gleichwertige Therapiestandards angesehen. Nach neoadjuvanter Radiochemotherapie wird – bei nur partiellem pathologischen Response – aktuell eine adjuvante Immuntherapie empfohlen.

MeSH terms

  • Adenocarcinoma* / pathology
  • Adenocarcinoma* / therapy
  • Chemotherapy, Adjuvant
  • Combined Modality Therapy
  • Esophageal Neoplasms* / drug therapy
  • Humans
  • Neoadjuvant Therapy
  • Neoplasm Staging