[Results and lessons learned in fast-track arthroplasty]

Orthopade. 2022 May;51(5):374-379. doi: 10.1007/s00132-022-04245-6. Epub 2022 Apr 12.
[Article in German]

Abstract

Background: Fast-track concepts in arthroplasty are understood as programs to optimize and homogenize perioperative procedures. With few exceptions, the literature reports a reduction in hospitalization time, a decrease in mortality and complications, earlier mobilization, and increased patient satisfaction through fast-track programs.

Implementation: The implementation of a fast-track concept requires the involvement and motivation of the entire treatment team, as the implementation of only individual components of a fast-track program does not lead to the desired goal. Country-specific regulations must be taken into account when evaluating fast-track programs. In particular, long-term results are also lacking.

Outlook: For Germany, a scientific review is still pending. Modified perioperative measures but also a shortening of an inpatient stay must not reduce the currently existing high quality of care in arthroplasty. A possible reduction in the length of inpatient stay implies a compression, but not necessarily a reduction in the perioperative care required for a patient. For this reason, the surrounding conditions must also be created at a political level in the future to enable the achievement of the desired high quality.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Fast-Track-Konzepte in der Endoprothetik verstehen sich als Programme zur Optimierung und Homogenisierung perioperativer Abläufe. In der Literatur wird, mit wenigen Ausnahmen, von einer Verkürzung der Hospitalisierungsdauer, einer Abnahme von Mortalität und Komplikationen, einer früheren Mobilisierung und einer gesteigerten Patientenzufriedenheit durch Fast-Track berichtet.

Umsetzung: Für die Umsetzung eines Fast-Track-Konzepts ist die Einbindung und Motivation des gesamten Behandlungsteams notwendig, da die Umsetzung nur einzelner Bausteine eines Fast-Track-Programms nicht zum gewünschten Ziel führt. In der Bewertung von Fast-Track-Programmen sind länderspezifische Regularien zu beachten. Insbesondere fehlen auch Langzeitergebnisse.

Ausblick: Für Deutschland steht bislang eine wissenschaftliche Aufarbeitung aus. Veränderte perioperative Maßnahmen, aber auch eine Verkürzung eines stationären Aufenthaltes, dürfen nicht die aktuell vorhandene hohe Versorgungsqualität in der Endoprothetik reduzieren. Eine mögliche Reduktion der stationären Aufenthaltsdauer bedingt eine Komprimierung, nicht aber zwangsweise eine Verringerung des perioperativen Versorgungsaufwandes für einen Patienten. Aus diesem Grund müssen auf politischer Ebene auch zukünftig Rahmenbedingungen geschaffen werden, die es ermöglichen, die angestrebte hohe Qualität zu erzielen.

Keywords: Enhanced recovery; Fast track; Patient reported outcome measures; Total hip arthroplasty; Total knee arthroplasty.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Arthroplasty, Replacement, Hip* / methods
  • Arthroplasty, Replacement, Knee* / methods
  • Germany
  • Humans
  • Length of Stay
  • Patient Satisfaction