[Incorporation Monitoring of Staff using I-131 and Lu-177 in a Nuclear Medicine Ward]

Nuklearmedizin. 2022 Aug;61(4):333-338. doi: 10.1055/a-1759-1940. Epub 2022 Apr 6.
[Article in German]

Abstract

Objectives: In addition to the well-established therapy with iodine-131, treatments with lutetium-177 are increasingly being performed on an inpatient basis in Germany. All of these treatments have be taken into account when assessing the potential internal dose and for incorporation monitoring of personnel. This article describes the experience with and the results of incorporation monitoring of staff of a nuclear medicine ward of a university hospital in Germany.

Methods: Personnel working in a nuclear medicine ward was regularly measured using a whole body counter. In total, 234 measurements were performed over a period of 12 months. Incorporation factors were determined considering activities handled or applied to patients in the respective time period.

Results: In approx. 74 % of measurements, no incorporations was found. In the remaining measurements, activity was detected. Assuming incorporation, the maximum effective dose would be less than 0.15 mSv per measurement. The incorporation factors determined in this work were in the order of magnitude of 10-7 for all groups except for personnel performing radiochemical quality control. For this group, only an upper limit of the incorporation factor of 10-5 can be specified.

Conclusion: The risk of incorporating radiactivity can be considered low for personnel working in a nuclear medicine ward. An incorporation factor of 10-7 is appropriate for medical, nursing, and cleaning staff and personnel performing radiochemical syntheses.

Ziele: Neben der etablierten Radiojodtherapie werden in Deutschland zunehmend auch Therapien mit Lutetium-177 stationär durchgeführt. All diese Therapien sind bei der Abschätzung der potenziellen Inkorporationsdosis und der Inkorporationsüberwachung des Personals zu berücksichtigen. Dieser Beitrag zeigt die Erfahrungen und Ergebnisse der Inkorporationsüberwachung auf einer nuklearmedizinischen Therapiestation eines Universitätsklinikums.

Methoden: Personal einer nuklearmedizinischen Therapiestation wurde regelmäßig mittels eines Ganzkörperzählers auf Inkorporation überwacht. Über einen Zeitraum von 12 Monaten erfolgten insgesamt 234 Messungen. Unter Berücksichtigung der im jeweiligen Zeitraum gehandhabten oder applizierten Aktivitäten wurden Inkorporationsfaktoren ermittelt.

Ergebnisse: In ca. 74 % der Messungen wurde keine Inkorporation festgestellt. In den übrigen Messungen wurde Aktivität erkannt. Bei Annahme von Inkorporation würden sich hieraus maximale Expositionen von weniger als 0,15 mSv effektiver Dosis pro Messung ergeben. Die in dieser Arbeit ermittelten Inkorporationsfaktoren lagen für alle Personengruppen bis auf das Personal der radiochemischen Qualitätskontrolle in einer Größenordnung von 10–7. Für die letztgenannte Personengruppe kann nur eine Obergrenze des Inkorporationsfaktors von 10–5 angegeben werden.

Schlussfolgerung: Das Inkorporationsrisiko für Personal einer nuklearmedizinischen Therapiestation kann als gering angesehen werden. Ein Inkorporationsfaktor von 10–7 ist für ärztliches Personal, Pflegepersonal, Reinigungspersonal und das Personal, das radiochemische Synthesen durchführt, angemessen.

MeSH terms

  • Hospitals
  • Humans
  • Iodine Radioisotopes / therapeutic use
  • Lutetium
  • Nuclear Medicine*
  • Occupational Exposure* / analysis
  • Radioisotopes
  • Radiopharmaceuticals / therapeutic use

Substances

  • Iodine Radioisotopes
  • Iodine-131
  • Radioisotopes
  • Radiopharmaceuticals
  • Lutetium
  • Lutetium-177