[Outpatient pulmonary rehabilitation]

Pneumologe (Berl). 2022;19(3):150-157. doi: 10.1007/s10405-022-00442-4. Epub 2022 Mar 25.
[Article in German]

Abstract

Background: Outpatient pulmonary rehabilitation (PR) plays a central role in the integrative care of patients with pulmonary diseases.

Material and methods: The article gives an overview of the recent evidence on outpatient PR in various diseases, in various settings including the cost-effectiveness. This is based on a selective literature search in the PubMed and Medline databanks, current expert opinions and clinical experiences.

Results: Early rehabilitation after exacerbation in COPD patients leads to a reduction of rehospitalizations (hazard ratio 0.83) and to a reduction of mortality (hazard ratio 0.63) over a period of 12 months. Telerehabilitation is a promising future perspective in specific settings. Recent publications on bronchiectasis, interstitial lung diseases and pulmonary hypertension could confirm the safety and feasibility of outpatient PR and the cost-effectiveness could be demonstrated. Also, the evidence for inpatient as well as outpatient PR settings for patients with post-COVID and long COVID is growing.

Conclusion: There is growing equivalence with respect to the evidence on PR, independent of whether it is carried out in an outpatient or inpatient setting.

Hintergrund: Ambulante pneumologische Rehabilitation (PR) spielt eine zentrale Rolle in der integrativen Versorgung von Patient:innen mit Lungenerkrankungen.

Material und Methode: In dieser Arbeit wird die rezente Evidenz zu ambulanter PR bei verschiedenen Erkrankungen, in verschiedenen Settings inklusive der Kosteneffektivität dargelegt. Diese basiert auf Literaturrecherche in den Datenbanken PubMed und MEDLINE, aktuellen Expertenmeinungen und klinischen Erfahrungen.

Ergebnisse: Frühe Rehabilitation nach Exazerbation führt bei COPD(chronisch obstruktive Lungenerkrankung)-Patient:innen zu einer Reduktion der Wiederaufnahme im Spital (Hazard Ratio 0,83) und zu einer Reduktion der Mortalität (Hazard Ratio 0,63) über den Zeitraum von 12 Monaten. Telerehabilitation ist eine vielversprechende Zukunftsperspektive in spezifischen Settings. Rezente Publikationen zu Bronchiektasenerkrankungen, interstitiellen Lungenerkrankungen und pulmonaler Hypertonie konnten die Machbarkeit und Sicherheit der ambulanten PR bestätigen, und die Kosteneffektivität konnte dargestellt werden. Auch zu Post‑/Long-COVID mehrt sich die Evidenz im stationären wie im ambulanten Reha-Setting.

Schlussfolgerungen: Es besteht zunehmend eine Gleichwertigkeit in Bezug auf die Evidenz der PR – unabhängig davon, ob sie im ambulanten oder stationären Setting erfolgt.

Keywords: Chronic obstructive pulmonary disease; Cost-effectiveness; Interstitial lung diseases; Long COVID; Telerehabilitation.

Publication types

  • English Abstract
  • Review