[Case report on traumatic complete laryngotracheal separation with a positive outcome]

HNO. 2022 Oct;70(10):765-768. doi: 10.1007/s00106-022-01159-9. Epub 2022 Apr 1.
[Article in German]

Abstract

History: A 21-year-old female was injured by accidental strangulation. Dyspnea and stridor occurred with delay, and led to emergency intubation.

Findings: Physical examination showed strangulation marks and neck emphysema. Computed tomography confirmed laryngotracheal separation and revealed misplacement of the ventilation tube.

Diagnosis: Further surgical exploration revealed complete laryngotracheal (cricotracheal) separation.

Treatment: After initial emergency tracheotomy, cricotracheal reanastomosis was achieved by a two-stage surgical approach.

Conclusion: Laryngotracheal separation is associated with high mortality. In the case presented herein, the patient survived and was discharged from hospital without a tracheostomy tube despite bilateral recurrent laryngeal nerve palsy.

Zusammenfassung: ANAMNESE: Eine 21-jährige Patientin erlitt im Rahmen eines Unfalls ein schweres Strangulationstrauma. Stridor und Dyspnoe setzten erst mit Verzögerung ein und führten zur Notfallintubation.

Befund: Im Rahmen der klinischen Untersuchung zeigten sich Strangulationsmarken und ein Emphysem der Halsweichteile. Die Computertomographie erhärtete den Verdacht auf einen Abriss der Trachea vom Kehlkopf und ergab eine Fehllage des Beatmungstubus.

Diagnose: Bei der weiteren chirurgischen Exploration zeigte sich eine komplette laryngotracheale (krikotracheale) Separation.

Therapie und verlauf: Nach initialer Nottracheotomie wurden in einem zweizeitigen operativen Verfahren die krikotracheale Reanastomosierung und die Retracheostomie durchgeführt.

Schlussfolgerung: Laryngotracheale Separationen stellen den höchsten Schweregrad der Kehlkopfverletzungen dar und sind mit einer hohen Mortalität behaftet. Im geschilderten Fall überlebte die Patientin und konnte, trotz beidseitiger Rekurrensparese, dekanüliert entlassen werden.

Keywords: Accidental injuries; Neck injuries; Recurrent laryngeal nerve trauma; Respiratory tract diseases; Rupture.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Adult
  • Female
  • Humans
  • Neck
  • Tomography, X-Ray Computed
  • Trachea* / diagnostic imaging
  • Trachea* / surgery
  • Tracheostomy
  • Tracheotomy*
  • Young Adult