[Transfer of Physicians' Tasks to Nurses in the Care of People with Dementia]

Gesundheitswesen. 2022 May;84(5):438-447. doi: 10.1055/a-1690-6569. Epub 2022 Mar 22.
[Article in German]

Abstract

The aim of the study: A transfer of medical activities to nurses and thus the redistribution of tasks has been discussed for almost 15 years. A legal base for model projects has been enacted. However, clearly defined tasks for substitution are still lacking. The aim of this study was to solicit opinions of general practitioners, nurses, people with dementia (PwD) and their relatives about the possibility of a large number of specific General practitioner (GP) tasks being performed by nurses in outpatient dementia care.

Methods: A mixed-methods study with a sequential in-depth design was conducted. The analysis presented here refers to the quantitative survey of the four participant groups. 865 participants were asked about the acceptance of substitution of assessments, primary and follow-up prescriptions, health monitoring measures and other activities currently performed by physicians.

Results: Across all groups of subjects, the highest level of approval for substitution was achieved for the assessment of mobility restrictions, everyday competencies, nutritional abnormalities, prescription of transportation, nursing aids, home nursing services and drawing of blood samples. Among PwD and relatives, the level of acceptance for substitution was very high. 88% of the PwD and relatives indicated that many activities can be substituted while the general practitioner remained their first point of contact. More GPs (63.2%) than nurses (56.7%) would accept the substitution.

Conclusion: The results indicate that a large number of GPs, nurses, patients and their relatives welcome substitution. However, PwD and relatives have a significantly more positive attitude towards substitution.

Hintergrund: Seit etwa 15 Jahren wird eine Übertragung ärztlicher Tätigkeiten an Pflegefachpersonen und damit eine Aufgabenneuverteilung zwischen beiden Professionen diskutiert. Für Modellvorhaben wurde bereits eine rechtliche Grundlage geschaffen. Jedoch fehlen bis heute klar definierte Tätigkeiten. Ziel der AHeaD-Studie war es, die Meinungen von Hausärzt*innen, Pflegefachpersonen, Menschen mit Demenz (MmD) und deren Angehörigen zur Möglichkeit der Substitution und Delegation spezifischer ärztlicher Tätigkeiten durch Pflegefachpersonen und ihrer Akzeptanz in der ambulanten Demenzversorgung zu erfassen.

Methodik: Durchgeführt wurde eine Mixed-Methods-Studie mit einem sequentiellen Vertiefungsdesign. Die hier vorgestellte Auswertung bezieht sich auf die quantitative Befragung der vier Teilnehmer*innengruppen. Es wurden 865 Teilnehmer*innen zur Akzeptanz der Substitution von Assessments, Primär- und Folgeverschreibungen, Maßnahmen des gesundheitlichen Monitorings und weiteren, bislang ausschließlich ärztlichen Tätigkeiten befragt.

Ergebnisse: Über alle Probandengruppen hinweg erzielten das Assessment von Mobilitätseinschränkungen, der Alltagskompetenz und von Ernährungsauffälligkeiten, die Verschreibung von Fahrtdiensten, Pflegehilfsmitteln und häuslicher Krankenpflege sowie die Durchführung von Blutentnahmen die höchste Zustimmung zur Substitution. MmD und Angehörige gaben durchweg eine sehr hohe Akzeptanz der Substitution an, wobei Hausärzt*innen auch bei einer Substitution von Tätigkeiten weiterhin erste*r Ansprechpartner*in blieben (88%). Bei den Hausärzt*innen (63,2%) war im Vergleich zu den Pflegefachpersonen (56,7%) im Mittel die Akzeptanz der Substitution höher.

Schlussfolgerung: Ein Großteil der Hausärzt*innen, Pflegefachpersonen, MmD und Angehörigen begrüßte eine Substitution ärztlicher Tätigkeiten. Dabei stehen MmD und Angehörige einer Substitution deutlich positiver gegenüber.

MeSH terms

  • Attitude
  • Dementia* / epidemiology
  • General Practitioners*
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Surveys and Questionnaires