[Patient handover from anaesthesia to postanaesthesia unit: An analysis of the current situation in three Swiss hospitals]

Pflege. 2023 Apr;36(2):87-94. doi: 10.1024/1012-5302/a000876. Epub 2022 Mar 18.
[Article in German]

Abstract

Patient handover from anaesthesia to postanaesthesia unit: An analysis of the current situation in three Swiss hospitals Abstract: Background: Patient handovers carry a risk of inadequate or missing communication of important information that can jeopardize patient safety. To increase patient safety, protocols for processes and contents of a structured patient handover were created. Aim: To assess the current status of patient handovers from anaesthesia staff to recovery room nurses. Method: After a literature search an observation protocol for patient handovers according to the SBAR concept (von Dossow & Zwißler, 2016) was developed. Using this checklist, non-participant observations were conducted in three Swiss hospitals and evaluated with statistical analysis. Results: A total of 98 observations were made. The report receiving person felt integrated into the handover and received the necessary information. Deficiencies in patient identification and a joint control of lines after surgical interventions could be identified. The subjectively rated quality of patient handover did not differ between the three hospitals (X2(2)=,927, p=,629) and also not according to the time of day (X2(2)=3,604, p=,216). There was also no difference between the subjective quality of the handover and the delivering professional group (X2(3)=4,507, p=,212). Conclusions: The subjective quality of patient handover did not differ between the three hospitals. However, the patient handover protocols need to be adapted to ensure that patient identification and a joint assessment including control of lines and drains are performed.

Zusammenfassung: Hintergrund: Patientenübergaben zwischen Abteilungen bergen Risiken für Informations- und Kommunikationsmängel, die die Patientensicherheit gefährden können. Um die Patientensicherheit zu erhöhen, wurden Protokolle für Prozesse sowie Inhalte einer strukturierten Patientenübergabe erstellt. Ziel: Die Erhebung des Ist-Zustandes von Patientenübergaben des Anästhesiepersonals an die Aufwachraumpflegenden. Methode: Nach einer Literaturrecherche wurde ein Beobachtungsprotokoll für Patientenübergaben nach dem SBAR-Konzept (von Dossow & Zwißler, 2016) erstellt. Anhand dieser Checkliste wurden nicht-teilnehmende Beobachtungen in drei Schweizer Spitälern durchgeführt und mittels statistischer Analysen ausgewertet. Ergebnisse: Insgesamt fanden 98 Beobachtungen statt. Die Rapport-entgegennehmenden Personen fühlten sich in die Übergabe integriert und erhielten die notwendigen Informationen, um die Patientenbetreuung in ihrem Arbeitsbereich weiterzuführen. Mängel bei der Patientenidentifikation sowie einer gemeinsamen Kontrolle von Zu- und Ableitungen nach operativen Eingriffen konnten festgestellt werden. Die subjektiv eingestufte Qualität der Patientenübergabe unterschied sich nicht zwischen den drei Spitälern (X2(2)=,927, p=,629) und auch nicht hinsichtlich der Tageszeit (X2(2) = 3,604, p=,216). Auch zeigte sich kein Unterschied zwischen der subjektiven Qualität der Übergabe sowie der übergebenden Berufsgruppe (X2(3)=4,507, p=,212). Schlussfolgerungen: Die subjektive Qualität der Patientenübergabe unterscheidet sich nicht zwischen den drei Spitälern. Allerdings sind die Protokolle der Patientenübergabe anzupassen, damit Patientenidentifikation sowie ein gemeinsames Assessment inklusive Kontrolle der Zu- und Ableitungen stattfinden.

Keywords: Aufwachraum; Patient safety; Patientensicherheit; handover; recovery room; Übergabe.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Anesthesia* / adverse effects
  • Communication
  • Hospitals
  • Humans
  • Patient Handoff*
  • Patient Safety
  • Switzerland