[Health in All Policies Within Local Public Health Reporting in Public Health Service]

Gesundheitswesen. 2023 Apr;85(4):403-410. doi: 10.1055/a-1709-1162. Epub 2022 Feb 17.
[Article in German]

Abstract

Objectives: The Public Health Service, as an administrative policy-oriented actor, can be essential for the implementation of Health in All Policies at the county level. Local Public Health Reporting, anchored in the federal state laws, as basis for planning processes can play a potentially central role in this regard. This study will investigate to what extent local health reports fulfill such an overarching role through integration and administrative intersectorality.

Methods: A quantitative document analysis of published reports (random sample; n=53) was conducted based on a nationwide nonreactive data collection of Local Public Health Reporting. The degree of integration was classified in terms of methodological, content and intersectoral aspects. A stratified analysis was performed according to the type of regional authority, the administrative location of the Public Health Service and the type of report.

Results: Integration in the form of data from at least two other subject areas was found in 29 reports (55%). Intersectorality was explicitly recognizable in nine reports (17%), and with an above-average frequency in district-free cities and children/youth reports. Integration of reports on infection protection/vaccination was below average. The organizational location with the social and/or youth fields of action was positively associated with the degree of integration.

Conclusions: From the perspective of Health in All Policies, the degree of integration and intersectorality of Local Public Health Reporting assessed so far is too low. There is potential for development through a beneficial organizational structure and the choice of topics, especially in the field of child and youth health.

Ziel der arbeit: Der Öffentliche Gesundheitsdienst kann als administrativer politiknaher Akteur essenziell für die Umsetzung von Health in All Policies auf kommunaler Ebene sein. Die landesgesetzlich verankerte kommunale Gesundheitsberichterstattung als Grundlage für Planungsprozesse kann hierfür eine potenziell zentrale Rolle spielen. Untersucht werden soll, inwieweit kommunale Gesundheitsberichte durch Integration weiterer Themenfelder und administrative Intersektoralität einer solchen übergreifenden Rolle gerecht werden.

Methoden: Auf Basis einer bundesweiten nonreaktiven Datenerhebung zur kommunalen Gesundheitsberichterstattung wird eine quantitative Dokumentenanalyse veröffentlichter Berichte durchgeführt (Zufallsstichprobe; n=53). Der Integrationsgrad wird hinsichtlich methodisch-inhaltlicher und intersektoraler Aspekte eingeordnet. Eine stratifizierte Analyse erfolgt nach Gebietskörperschaftstyp, administrativer Ansiedlung des Öffentlichen Gesundheitsdienstes sowie Berichtstyp.

Ergebnisse: Integration in Form von Daten mindestens zweier weiterer Themenfelder findet sich in 29 Berichten (55%). Intersektoralität ist in neun Berichten (17%) explizit erkennbar und dabei überdurchschnittlich häufig in kreisfreien Städten und Kinder-/Jugendberichten. Berichte zum Infektionsschutz/Impfen sind unterdurchschnittlich integriert. Die organisationale Ansiedlung mit den Handlungsfeldern Soziales und/oder Jugend ist positiv mit dem Integrationsgrad assoziiert.

Schlussfolgerung: Integrationsgrad und Intersektoralität der kommunalen Gesundheitsberichterstattung sind aus der Perspektive von Health in All Policies bisher als zu gering einzuschätzen. Entwicklungspotentiale ergeben sich durch eine günstige organisationale Ansiedlung sowie die Themenwahl, speziell im Feld Kinder- und Jugendgesundheit.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Child
  • Cities
  • Germany
  • Health Policy*
  • Health Services
  • Humans
  • Public Health*