White thrombi on optical coherence tomography after rotational atherectomy of severely calcified coronary lesions

Herz. 2022 Dec;47(6):536-542. doi: 10.1007/s00059-021-05073-8. Epub 2022 Feb 11.

Abstract

Purpose: Rotational atherectomy (RA) has improved percutaneous treatment of severely calcified coronary lesions, but the "no-reflow" phenomenon remains a serious complication. Platelet activation by RA may contribute to no-reflow, and the use of optical coherence tomography (OCT) to test the effect of RA on white thrombus could confirm platelet activation indirectly.

Methods: We analyzed 53 consecutive patients with severely calcified lesions on coronary angiography. All patients were examined with OCT. In total, 20 patients who received RA and for whom OCT imaging was performed before and after RA and stent implantation comprised the RA group. The remaining 33 patients formed the control group, for whom OCT imaging was performed before balloon dilatation and after stent implantation.

Results: The patients in the RA group were older and had a higher incidence of diabetes mellitus. In the control group, there was no thrombogenesis during the procedure, whereas in the RA group, all the target vessels had white thrombi on OCT after RA. The average number of white thrombi per lesion after RA was 7.23 ± 4.4, and the average length of white thrombus was 0.51 ± 0.33 mm. Statistical analysis with Pearson's correlation coefficient showed that thrombus load was related to burr size (r = 0.575, p = 0.040) and number of rotations (r = 0.599, p = 0.031).

Conclusion: White thrombi during RA can be verified by performing OCT. Treating calcified lesions with RA may enhance thrombogenesis. These data suggest using appropriate therapy to avoid no-reflow during RA.

Zusammenfassung: ZIEL: Mit der Rotationsatherektomie (RA) wurde die perkutane Behandlung stark kalzifizierter Koronarläsionen verbessert, aber das „No-Reflow-Phänomen“ bleibt eine schwerwiegende Komplikation. Die Plättchenaktivierung durch die RA trägt möglicherweise zum No-Reflow-Phänomen bei, und der Einsatz der optischen Kohärenztomographie (OCT) zur Untersuchung der Auswirkungen der RA auf die Bildung weißer Thromben könnte indirekt die Plättchenaktivierung bestätigen.

Methoden: Es wurden die Daten von 53 konsekutiven Patienten mit stark kalzifizierten Läsionen in der Koronarangiographie ausgewertet. Alle Patienten wurden mittels OCT untersucht. Insgesamt umfasste die RA-Gruppe 20 Patienten, bei denen eine RA erfolgte und eine OCT-Bildgebung vor und nach RA und Stentimplantation durchgeführt wurde. Die übrigen 33 Patienten bildeten die Kontrollgruppe, bei denen eine bildgebende Untersuchung mittels OCT vor der Ballondilatation und nach Stentimplantation erfolgte.

Ergebnisse: Die Patienten in der RA-Gruppe waren älter und wiesen eine höhere Inzidenz von Diabetes mellitus auf. In der Kontrollgruppe trat keine Thrombogenese bei der Intervention auf, während in der RA-Gruppe alle Zielgefäße weiße Thromben in der OCT nach RA zeigten. Die durchschnittliche Anzahl weißer Thromben pro Läsion nach RA betrug 7,23 ± 4,4 und die durchschnittliche Länge eines weißen Thrombus 0,51 ± 0,33 mm. In der statistischen Analyse mit dem Korrelationskoeffizienten nach Pearson zeigte sich, dass die Thrombuslast in Zusammenhang mit der Bohrergröße (r = 0,575; p = 0,040) und der Anzahl der Rotationen (r = 0,599; p = 0;031) stand.

Schlussfolgerung: Weiße Thromben während einer RA können mittels Durchführung einer OCT nachgewiesen werden. Durch die Therapie kalzifizierter Läsionen mittels RA kommt es möglicherweise zu einer verstärkten Thrombogenese. Diese Daten legen eine entsprechende Therapie zur Verhinderung eines No-Reflow-Phänomens während der RA nahe.

Keywords: Coronary calcification; No-reflow; Optical coherence tomography; Rotational atherectomy; White thrombosis.

MeSH terms

  • Atherectomy, Coronary* / methods
  • Coronary Angiography
  • Coronary Artery Disease* / diagnostic imaging
  • Coronary Artery Disease* / surgery
  • Humans
  • Retrospective Studies
  • Thrombosis*
  • Tomography, Optical Coherence / methods
  • Treatment Outcome
  • Vascular Calcification* / diagnostic imaging
  • Vascular Calcification* / surgery