[Pre-treatment dysphagia in head-and-neck cancer patients]

HNO. 2022 Jul;70(7):533-539. doi: 10.1007/s00106-021-01128-8. Epub 2022 Feb 4.
[Article in German]

Abstract

Background: The swallowing and nutritional status of head-and-neck cancer patients after oncological therapy have been extensively researched. However, the same topics are seldom scrutinized before the onset of oncological therapy, although they can influence treatment success in the long term.

Objective: This study focusses on a systematic assessment of swallowing function and nutritional status in head-and-neck cancer patients prior to oncological therapy.

Materials and methods: In 102 patients, penetration/aspiration (PA scale), limitations of oral intake (Functional Oral Intake Scale, FOIS), and the need for further intervention (NFI) were endoscopically assessed to objectively quantify swallowing function. The subjective evaluation of swallowing function was carried out with the gEAT-10 (German EAT-10) questionnaire, nutritional status was assessed by body mass index (BMI). Possible impact factors for swallowing function and BMI were analyzed by univariate and multivariate methods.

Results: PAS, FOIS, and NFI values were abnormal in ≤ 15% of patients. BMI was more often too high than too low. Objectively assessed swallowing functions depended predominantly on tumor stage and showed moderate correlations with gEAT-10. The latter mostly yielded a "fail" result. The nutritional status depended on the patients' biological sex and NFI.

Conclusion: In the pre-treatment setting, neither dysphagia nor malnutrition were found in most patients. Impaired swallowing was associated with higher tumor stages, malnutrition with female sex and NFI. A systematic pre-treatment assessment of swallowing and nutritional status in head-and-neck cancer patients appears necessary for modern oncological therapy and optimal patient outcome.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Sowohl der Schluck- als auch der Ernährungsstatus bei Kopf-Hals-Tumor(KHT)-Patienten nach einer onkologischen Therapie sind gut untersucht. Prätherapeutisch werden sie aber selten thematisiert, obwohl diese den Erfolg einer onkologischen Therapie nachhaltig beeinflussen können.

Ziel der arbeit: Ziel dieser Arbeit ist die systematische Erfassung des Schluck- und Nutritionsstatus von KHT-Patienten vor Beginn einer onkologischen Therapie.

Material und methoden: Bei 102 Patienten wurden zur objektiven Erfassung des Schluckvermögens endoskopisch die Penetration/Aspiration via PA-Skala (PAS), die Oralisierungseinschränkung (Functional Oral Intake Scale, FOIS) und die Versorgungsrelevanz (VRS) erhoben. Die subjektive Einschätzung des Schluckvermögens erfolgte via Fragebogen gEAT-10 („German EAT-10“), die orientierende Erfassung des Nutritionsstatus via Body-Mass-Index (BMI). Schluckvermögen und BMI wurden uni- und multivariat auf mögliche Einflussfaktoren geprüft.

Ergebnisse: Auffällige PAS-, FOIS- und VRS-Werte wurden bei ≤ 15 % der Patienten festgestellt. Der BMI war häufiger zu hoch als zu niedrig. Das objektiv erfasste Schluckvermögen war v. a. vom Tumorstadium abhängig und korrelierte mittelstark mit gEAT-10. Der gEAT-10-Gesamtscore war auffällig. Der Nutritionsstatus war von Patientengeschlecht und VRS abhängig.

Schlussfolgerung: Prätherapeutisch zeigte sich bei der Mehrzahl der Patienten keine Dysphagie oder Malnutrition. Ein auffälliges Schluckvermögen war mit höheren Tumorstadien assoziiert, eine Malnutrition mit weiblichem Geschlecht und Versorgungsrelevanz. Nichtsdestotrotz sollte hinsichtlich moderner onkologischer Therapie der Schluck- und Nutritionsstatus bei KHT-Patienten bereits prätherapeutisch systematisch erfasst werden, um ein optimales Patienten-Outcome zu erzielen.

Keywords: Aspiration; Body mass index; Deglutition disorders; EAT-10; Malnutrition.

MeSH terms

  • Deglutition
  • Deglutition Disorders* / diagnosis
  • Deglutition Disorders* / etiology
  • Deglutition Disorders* / therapy
  • Female
  • Head and Neck Neoplasms* / complications
  • Head and Neck Neoplasms* / diagnosis
  • Head and Neck Neoplasms* / therapy
  • Humans
  • Malnutrition* / diagnosis
  • Malnutrition* / etiology
  • Malnutrition* / therapy
  • Surveys and Questionnaires