[Avoiding mistakes in anti-VEGF intravitreal injection therapy]

Ophthalmologe. 2022 Mar;119(3):309-326. doi: 10.1007/s00347-021-01553-8. Epub 2022 Jan 14.
[Article in German]

Abstract

Intravitreal injection (IVI) of drugs for treatment of various macular diseases is now one of the most frequently performed surgical procedures worldwide. As mostly chronic diseases are treated, the indications for treatment often mean a continuous treatment over years with a corresponding effort regarding spatial, personnel and financial resources. The diagnosis and indications for treatment are nowadays mainly made by spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT). The ability to clinically assess and evaluate a fluorescence angiography is less practiced, although these are still a component of the indications for intravitreal injections. Therefore, it can happen that despite all diligence patients may receive anti-vascular endothelial growth factor (VEGF) treatment, sometimes permanently, based on a misinterpretation of the macular diagnosis or disease activity and these indications, once made, are rarely questioned or retracted. Therefore, the aim of this manuscript is to point out possible and typical misinterpretations in the indications or continuation of IVI treatment with anti-VEGF by means of case studies and to sensitize for differential diagnoses.

Die intravitreale operative Medikamenteneingabe (IVOM) bei verschiedenen Makulaerkrankungen ist heute eine der am häufigsten durchgeführten operativen Behandlungen weltweit. Da zumeist chronische Erkrankungen behandelt werden, bedeutet die Indikation zur Behandlung oft eine kontinuierliche Therapie über Jahre mit einem entsprechenden Aufwand bezüglich räumlicher, personeller und finanzieller Ressourcen. Dabei werden die Diagnose und Indikation zur Behandlung heute maßgeblich über die Spectral-Domain-optische Kohärenztomographie (SD-OCT) gestellt. Die Fähigkeit zur klinischen Beurteilung und Bewertung einer Fluoreszenzangiographie wird weniger geübt, obwohl diese immer noch Bestandteil der Indikationsstellung ist. So kann es passieren, dass Patienten zum Teil dauerhaft eine Anti-VEGF(„vascular endothelial growth factor“)-Therapie auf Basis einer Fehleinschätzung der makulären Diagnose oder der Aktivität der Erkrankung erhalten und diese Indikation – sobald einmal gestellt – selten hinterfragt oder zurückgenommen wird. Ziel dieses Manuskriptes ist es daher, anhand von Fallbeispielen auf mögliche und typische Fehlinterpretationen bei der Indikation oder Fortsetzung einer IVOM-Therapie mittels Anti-VEGF hinzuweisen und für Differenzialdiagnosen zu sensibilisieren.

Keywords: Age-related macular degeneration; Central serous chorioretinopathy; Intravitreal injections; Macular telangiectasis; Retinal macroaneurysm.

MeSH terms

  • Angiogenesis Inhibitors*
  • Fluorescein Angiography / methods
  • Humans
  • Intravitreal Injections
  • Ranibizumab
  • Retrospective Studies
  • Tomography, Optical Coherence / methods
  • Vascular Endothelial Growth Factor A
  • Wet Macular Degeneration* / diagnosis
  • Wet Macular Degeneration* / drug therapy

Substances

  • Angiogenesis Inhibitors
  • Vascular Endothelial Growth Factor A
  • Ranibizumab